نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 165
الْمَصائِبِ سُوءِ الْخُلْقِ؛ شديدترين مصيبتها سوء خلق است».[1]
چه مصيبتى از آن بالاتر كه انسان را در جامعه منزوى مىكند و تمام پيوندها را
ميان او و خلق و خالق قطع مىنمايد.
4- و نيز از همان حضرت مىخوانيم كه فرمود: «لا وَحْشَةَ اوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ؛ وحشتى بدتر از سوء خلق نيست».[2]
دليل آن روشن است، زيرا انسان را در تنهايى عجيبى فرو مىبرد.
5- به همين دليل در حديث ديگرى مىفرمايد: «لا عَيْشَ لِسَيِّى الْخُلْقِ؛ انسان بد اخلاق زندگى ندارد».[3] چرا كه هم خودش در زحمت است و هم اطرافيان و معاشرين او در
عذابند.
6- شبيه اين تعبير اما با يك تفاوت روشن در يك حديث ديگرى از آن حضرت آمده
است: «لاسُوْدَدَ لِسَيِّى الْخُلْقِ؛ انسان بد اخلاق در جامعه، بزرگى و آقايى پيدا نمىكند».[4]
دليل آن هم روشن است زيرا نخستين شرط بزرگى و آقايى جاذبه اخلاقى و مهر و محبت
و ادب است، و آن كس كه اين سرمايه را ندارد، به آن نخواهد رسيد.
7- و نيز از همان حضرت حديث گوياى ديگرى در اين زمينه آمده است، مىفرمايد: «الْمُؤْمِنُ لَيِّنُ الْاريكة، سَهْلُ الْخَلِيْقَةِ،
الْكافِرُ شَرَسُ الْخَلِيْقَةِ سَيِّىُ الطَّرِيْقَةِ؛ مؤمن نرم و انعطافپذير و خوش خلق است، و كافر بد اخلاق و بد روش است».[5]
و به اين ترتيب حسن خلق، يكى از نشانههاى ايمان، و سوء خلق يكى از نشانههاى
كفر مىباشد.
درمان سوء خلق
آنچه كه در بالا آمد و روايات فراوان ديگرى كه براى پرهيز از طولانى شدن سخن،
از ذكر آنها خوددارى شد، به روشنى گواهى مىدهد كه سوء خلق يكى از
[1]. عيون اخبار الرضا، جلد 2، صفحه
37، به نقل از پرورش روح، جلد 1، صفحه 83.