نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 452
توانايى ادامه حيات را مىدهد.
در روايات سابق، بيان داشتيم كه امام صادق عليه السلام ثواب شكيبايى شيعيان در
برابر مصيبتها و گرفتارىها را برابر با پاداش هزار شهيد دانستند كه اين امر
نشانگر همين معنى است.
خلاصه اين كه: درباره اهمّيّت صبر و نقش آن در پيشبرد دين و
دنيا، هر چه بيان شود كم است. به همين دليل، تعبيرات بسيار بالايى را كه در روايات
اسلامى درباره پاداش صابران آمده است، نبايد مبالغه پنداشتو در يك بيان كلى مىتوان
به اين روايت از امام باقر عليه السلام تمسك بجوييم: «انَّهُ مَنْ صَبَرَ نَالَ بِصَبْرِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ الْقائِمِ، وَ
دَرَجَة الشَّهيدِ الَّذِى ضَرَبَ بِسَيفِهِ قُدّامَ مُحمَّدٍ صلى الله عليه و
آله؛ هر كس صبر و شكيبايى كند، به خاطر آن به مقام
روزه داران شب زنده دار مىرسد و درجه شهيدى را كه در پيشاپيش پيغمبر اكرم صلى
الله عليه و آله با شمشير به دفاع پرداخته و شربت شهادت نوشيده است، را به دست
مىآورد». [1]
به گفته شاعر:
كليد صبر كسى را كه باشد اندر دست
هر آينه در گنج مراد بگشايد
به شام تيره محنت، بساز و صبر نما
كه عاقبت، سحر از پرده، روى بنمايد
شاخههاى صبر
در بسيارى از گفتار و نوشتار علماى اخلاق و بزرگان اسلام، «صبر» به سه شاخه
تقسيم شده است:
1- صبر بر اطاعت.
2- صبر بر معصيت.
3- صبر بر مصيبت.
منظور از «صبر بر اطاعت»؛ ايستادگى در برابر مشكلات اطاعت فرمان خداست.
اطاعت فرمان الهى در نماز و روزه و حج و جهاد و اداى واجبات مالى، همانند خمس
و زكات و هم چنين صبر و شكيبايى در برابر مشكلات اطاعت اوامر استحبابى كه دامنه
گستردهاى دارد.
[1]-/ وسائل الشيعه، جلد 11، كتاب الجهاد،
صفحه 209، حديث 5
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 452