نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 394
9- در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است: «شَابٌّ سَخىٌّ مَرْهَقٌ في الذُّنُوب احَبُّ الَى اللّهِ عَزّوجلّ مِنْ
شَيخٍ عَابدٍ بَخيلٍ؛ جوان سخاوتمند آلوده به
گناه، نزد خدا محبوبتر از پيرمرد عابد بخيل است». [1]
به يقين اين «سخاوت» سبب امدادهاى الهى مىشود و سرانجام آن جوان آلوده را نجات مىدهد، ولى آن
پير عابد بخيل به خاطر بخلش در گناه فرو خواهد رفت.
10- اين بحث را با حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به عنوان حسن
ختام پايان مىدهيم:
«تَجَافُوا عَنْ ذَنْبِ السَّخىِ
فَانَّ اللّهَ آخِذٌ بِيَدِهِ كُلَّما عَثُرَ؛ از گناه و لغزش سخاوتمند صرف نظر كنيد؛ زيرا هر زمان بلغزد، خداوند دست او را
مىگيرد (و نجاتش مىدهد)». [2]
از مجموع احاديث بالا، ارزش و اهمّيّت فوق العاده «سخاوت» در كلام پيشوايان اسلام مشخّص مىشود و نشان
مىدهد كه كمتر فضيلتى با آن برابرى مىكند.
***
آثار و پيامدهاى سخاوت
1- آثار مثبت «سخاوت» در زندگى فردى و اجتماعى انسان كه با تجربه ثابت شده و يا در احاديث اسلامى
به آن اشاره گرديده است، بسيار زياد است، به عنوان نمونه:
روايات متعددى استفاده مىشود و
تجربيات روزانه نيز آن را تأييد مىكند كه
«سخاوت» محبّت دوست و دشمن را جلب مىكند، بر عدد
دوستان مىافزايد و از دشمنان مىكاهد.
2- «سخاوت» پوششى براى عيوب انسانهاست و به اين ترتيب، آبروى انسان را حفظ مىكند.
3- «سخاوت» در عين اين كه ثمره درخت عقل است، بر عقل و خرد انسان مىافزايد. عقل
مىگويد: دليلى ندارد كه انسان با زحمت زياد اموال فراوانى تهيّه كند و آن را براى
بازماندگان بگذارد و خودش به وسيله آن، جلب ثواب و كسب آبرو نكند.
از سوى ديگر «سخاوت»، گروهى از انديشمندان را گرد انسان جمع مىكند و آنها