نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 316
فروبندد و دامان خويش را از آلودگى به بى عفتى حفظ كند و كسى كه توانايى بر
ازدواج ندارد؛ روزه بگيرد».
***
عفّت در روايات اسلامى
در منابع حديثى، اهمّيّت فوق العادهاى به «عفّت» داده شده است كه به بعضى از آنها اشاره
مىكنيم:
1- امام اميرالمؤمنين عليه السلام، عفت را برترين عبادت شمرده است: «افْضَلُ الْعِبادة الْعِفافُ[1]» تعبير
به عفت در اينجا، ممكن است به معنى وسيع آن استعمال شده و يا ممكن است در مقابل
شكم پرستى و شهوت جنسى به كار رفته باشد.
2- امام باقر عليه السلام مىفرمايند: «مَا
عُبِدَاللّهُ بِشىءٍ افْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ؛ هيچ عبادتى در پيشگاه خداوند، برتر از عفّت در برابر شكم و
مسايل جنسى نيست» [2]
3- در روايت ديگرى از آن حضرت- كه تفسيرى بر روايت سابق است- آمده است كه مردى
خدمت امام عليه السلام عرض كرد: اعمال و طاعات من ضعيف و روزهام كم است؛ ولى
اميدوارم كه هرگز مال حرامى نخوردهام. امام عليه السلام در پاسخ فرمود: «اىُّ الاجْتَهَادِ افْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بِطْنٍ وَ
فَرْجٍ؛ كدام تلاش در راه اطاعت خدا، برتر از عفّت در
مقابل شكم و مسايل جنسى است». [3]
4- امام على بن ابيطالب عليه السلام در اين رابطه مىفرمايند: «اذا ارَادَ اللّهُ بِعَبْدٍ خَيراً اعَفَّ بَطْنَهُ وَ
فَرْجَهُ؛ هنگامى كه خداوند خير و خوبى براى بندهاش
بخواهد؛ به او توفيق مىدهد كه در برابر شكم و شهوت پرستى عفّت پيدا كند». [4]
5- در حديث ديگرى كه مفضّل از امام صادق عليه السلام، در توصيف شيعيان واقعى
نقل شده، آن حضرت چنين مىفرمايند: «انَّمَا
شِيعَةُ جَعْفَرٍ مَنْ عَفَّ بَطْنَهُ وَ فَرْجَهُ وَ اشْتَدَّ جَهَادَهُ وَ
عَمَلُهُ لِخَالِقِهِ وَ رَجَاءُ ثَوابِهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ فَاذَا رَأَيْتَ
اولئكَ فَاولئكَ شِيعَةُ جَعْفرٍ؛ پيروان حقيقى
جعفر بن محمد، كسانى هستند كه در برابر شكم پرستى و بى بند و بارى جنسى، عفت