در جلد اوّل
اين كتاب (اخلاق در قرآن) اصول كلّى مسائل اخلاقى و طرق مختلف
تهذيب نفس، مكتبها، انگيزهها و نتيجهها، به طور مشروح مورد بررسى قرار گرفت و
رهنمودهاى مهمّ قرآن مجيد در زمينه اين مسائل در شكل تفسير موضوعى بيان شد.
اكنون نوبت
آن رسيده است كه با استفاده از آن اصول كلّى به سراغ تك تك
«فضايل» و «رذايل» اخلاقى
برويم و هر يك را در پرتو رهنمودهاى وحى و آيات مورد بررسى قرار دهيم.
عوامل
شكلگيرى آن فضايل و رذايل، آثار و نشانهها، نتايج و عواقب خوب و بد هر يك، و
بالاخره طرق مبارزه با رذايل اخلاقى و كسب فضايل را مورد بررسى قرار دهيم.
هنگام ورود
در اين بحث، در فكر فرو رفتيم كه با استفاده از كدام نظم و ترتيب در اين بحث
پرتلاطم وارد شويم!
آيا بايد روش
فلاسفه يونان در تقسيم اخلاق به چهار بخش (حكمت، عدالت، شهوت و غضب) قناعت كنيم؟
در حالى كه نه هماهنگ با آيات قرآن است كه ما در اين بحثها در سايه آن حركت
مىكنيم و نه فى حدّ ذاته خالى از نقيصه يا نقيصههاست كه در جلد اوّل به آن اشاره
شد.
آيا فضايل و
رذايل را طبق حروف الفبا ترتيب دهيم و بحثها را به اين صورت پيش