نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 343
تأثير عبادات در پالايش روح، در روايات اسلامى
اين مسأله در روايات اسلامى بازتاب بسيار وسيع و گستردهاى دارد كه به گوشهاى
از آن، در ذيل اشاره مىشود، و شرح تمام آن در خور كتاب مستقلّى است:
1- در تمام رواياتى كه سخن از فلسفه احكام به ميان آمده، اشاره به تأثير عبادت
در تهذيب نفوس و پالايش روح و صفاى دل شده است؛ از جمله، در كلمات قصار اميرمؤمنان
على عليه السلام آمده است:
خداوند ايمان را براى تطهير دل از شرك واجب فرموده، و نماز را براى پاك شدن از
تكبّر، و زكات را سبب روزى قرار داده، و روزه را وسيلهاى براى پرورش اخلاص بندگان
...» [1]
شبيه همين معنى با مختصر تفاوتى در خطبه معروف بانوى اسلام فاطمه زهرا عليها
السلام ديده مىشود آنجا كه مىفرمايد:
خداوند ايمان را سبب پاكسازى شما از شرك قرار داده است و نماز را وسيلهاى
براى تطهير قلوب از كبر، و زكات را موجب تزكيه نفس (از بخل و حرص و دنيا پرستى) و
نموّ روزى، و روزه را عامل تثبيت خلوص نيّت.» [2]
2- در حديث معروفى كه درباره نماز از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده،
نماز را تشبيه به نهر آب زلال جارى مىكند كه بر در خانه انسان باشد و همه روز
انسان خود را پنج بار در آن شست و شو كند؛ بديهى است كه بر اثر آن، چيزى از
آلودگيها در وى باقى نمىماند؛ اين حديث نيز دليل روشنى بر اين مدّعاست. [3]
و به همين ترتيب، درباره هر يك از عبادات آثارى ذكر شده كه شاهد گوياى تأثير
عبادت در تهذيب نفوس انسانى است.
3- در حديث ديگرى از امام علىّ بن موسى الرّضا عليه السلام درباره آثار عبادت
بطور كلّى