نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 269
كه از على عليه السلام نقل شده مىتواند اشارهاى به اين معنى يا معنى سابق
باشد.
***
از مجموع آنچه در اين بحث آمد بخوبى
مىتوان نتيجه گرفت كه براى پيروزى در هركار و رسيدن به مقصود- مخصوصاً در كارهاى
مهم- تصميم و عزم راسخ و استحكام نيّت و قوّت اراده لازم است، و تا اين معنى حاصل
نشود، سعى و تلاش انسان بىحاصل يا كم حاصل است.
آنها كهمىخواهند در طريقاصلاح نفسوتهذيب اخلاق گام بردارند نيز از اين
قاعده مستثنا نيستند. بايد با ارادهآهنين كار را شروعكنند؛ و با توكّل بر خداوند
بزرگ پيش بروند.
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه قوّت و قدرت اراده كه در بالا به آن اشاره شد
چگونه به دست مىآيد؟
پاسخ اين سؤال روشن است، راه اصلى آن انديشه و تفكّر در نتائج كار و عظمت هدف
و بزرگى مقصد است؛ هرگاه انسان تحليل روشنى در اين زمينه داشته باشد و مقصود را
بخوبى بشناسد و از اهمّيّت آن آگاه و با خبر باشد، با ارادهاى قوى و عزمى استوار
در اين راه گام مىنهد.
هرگاه انسان درست فكر كند كه ارزش وجود او جز به فضائل اخلاقى نيست و هدف
آفرينش انسان چيزى جز تكامل اخلاق و قرب الى اللَّه نمىباشد، و هر لحظه از اين
هدف مهم غافل شود، عقب گرد و سقوط او آغاز خواهد شد، هر اندازه اين حقيقت را بهتر
بشكافد و باور كند گامهاى او، در اين راه استوارتر خواهد بود.
در يك جمله بايد گفت: ارادههاى قوى، از معرفت كامل و توجّه به اهمّيّت هدف
سرچشمه مىگيرد.
***
اخلاص
منظور از «اخلاص» همان خلوص نيّت است، و منظور از خلوص نيّت اين است كه انگيزه
تصميم گيرى تنها خدا باشد و بس.
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 269