نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 213
يُشْجِعُ الْجَبانَ؛
اى جعفر! «به» بخور قلب را تقويت مىكند و ترسو را شجاع مىسازد!» [1]
10- در بعضى از احاديث رابطه ميان غذاى اضافى و سنگدلى و قساوت و عدم پذيرش
موعظه ديده مىشود؛ از جمله، در كتاب «اعلام الدّين» از پيغمبر اكرم نقل شده كه
فرمود:
از غذاى اضافى بپرهيزيد كه قلب را پر قساوت مىكند و از اطاعت حق تنبل مىسازد
و گوش را از شنيدن موعظه كر مىنمايد!»
فضول الطّعام
(غذاى اضافى) ممكن است اشاره به
پرخورى باشد يا غذاهاى باقى مانده و فاسد شده، و در هر حال از رابطه تغذيه و مسائل
اخلاقى خبر مىدهد.
همين معنى در بحارالانوار از بعضى از روات اهل سنّت از پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله نقل شدهاست. [2]
از اين حديث بخوبى استفاده مىشود كه غذاى اضافى سه پيامد سوء دارد: قساوت
مىآورد؛ انسان را در انجام عبادات و طاعات تنبل مىكند؛ و گوش شنوا را در برابر
مواعظ از انسان مىگيرد!
اين مطلب كاملًا محسوس است كه وقتى انسان غذاى زياد و سنگين مىخورد عبادات را
به زحمت به جا مىآورد و نشاطى براى عبادت ندارد بعكس هنگامى كه غذاى ساده و كم
مىخورد قبل از اذان صبح بيدار است نشاط دارد و حال مطالعه و عبادت دارد.
همچنين به تجربه رسيده است هنگامى كه انسان روزه مىگيرد رقّت قلب پيدا مىكند
و آمادگى بيشتر براى شنيدن مواعظ در او حاصل مىشود؛ بعكس هنگامى كه شكم پر است
فكر انسان درست كار نمىكند و خودش را از خدا دور مىبيند.
11- در احاديث اسلامى در ارتباط نوشيدن عسل با صفاى قلب، از اميرمؤمنان على
عليه السلام مىخوانيم: