نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 140
باشد و بكوشد خود را به صفات آنان نزديك سازد.)
6- در آستانه سر منزل مقصود، در اين بخش اشاره به اين معنى مىكند كه انسان
داراى سه عالم است: 1- عالم حسّ و طبيعت 2- عالم خيال و مثال 3- عالم عقل و حقيقت.
عالم حسّ و طبيعت يكپارچه ظلمت است و تا از آن نگذرد به عالم مثال كه عبارت از
عالمى است كه حقايق آن داراى صورتند و عارى از مادّه نمىرسد.
و تا از عالم مثال نگذرد به عالم عقل نمىرسد؛ و منظور از عالم عقل، عالمى است
كه حقيقت و نفس انسان در آن عالم، نه مادّه دارد و نه صورت؛ و هنگامى كه به عالم
عقل رسيد و نفس خويش را خالى از مادّه و صورت شناخت، به معرفت پروردگار دست
مىيابد؛ و مصداق
در رساله «لقاءاللّه» عالم و محقّق بزرگوار، آقاى مصطفوى، برنامه ديگرى براى
اين سير و سلوك الهى ذكر شده است.
در اين رساله كه رساله جامع و پربار و متّكى به آيات و اخبار است، نخست اشاره
به آيات مربوط به لقاءاللَّه مىكند و بعد از آن كه اين لقاء و ملاقات را به معنى
ملاقات معنوى و روحانى تفسير مىنمايد، در شرح آن مىافزايد كه براى رسيدن به سر
منزل مقصود بايد انسان حدود برانگيخته شده از جهان مادّه و حدّ زمان و مكان و حتّى
حدود ذاتى كه در همه ممكنات موجود است درهم بشكند و غرق و فناى عالم لاهوت گردد و
به لقاى پروردگار نائل آيد و مخاطب