عادت
خويشاوندان خود را، بطورى كه در مسأله قبل گفته شد، حيض قرار دهد و بقيّه را
استحاضه.
مسأله 158-
اگر «مبتدئه» بيشتر از ده روز خون ببيند كه چند روز آن نشانه حيض دارد، چنانچه
خونى كه نشانه حيض دارد كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد، آن خون حيض و
بقيّه استحاضه است، و اگر كمتر از سه روز باشد بايد آنچه را نشانه حيض دارد بگيرد
و باقيمانده را به عادت خويشاوندان خود حيض قرار دهد، و همچنين اگر آنچه نشانه حيض
دارد بيش از ده روز باشد به تعداد عادت خويشاوندان خود حيض قرار مىدهد، و بقيّه
استحاضه است.
6- ناسيه
مسأله 159-
«ناسيه» يعنى زنى كه عادت خود را فراموش كرده، اگر ده روز يا كمتر خون ببيند
همهاش حيض است. و اگر بيشتر از ده روز ببيند، بايد روزهايى كه خون او نشانه حيض
دارد حيض قرار دهد (به شرط اين كه كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نباشد) و اگر
بيشتر باشد، يا همه روزها يك جور ديده، احتياط واجب آن است كه هفت روز اوّل را حيض
قرار دهد، و بقيّه را استحاضه.
احكام
گروههاى ششگانه فوق
مسأله 160-
«مبتدئه» و «مضطربه» و «ناسيه» و زنى كه «عادت عدديّه» دارد، اگر خونى ببيند كه
نشانههاى حيض داشته باشد، بايد فوراً عبادت را ترك كند. و چنانچه بعد بفهمد حيض
نبوده، بايد عبادتهايى را كه به جا نياورده قضا كند، ولى اگر نشانههاى حيض نداشته
باشد بر طبق حكم مستحاضه عمل مىكند، تا ثابت شود كه خون حيض است، ولى زنى كه عادت
«وقتيّه» يا «وقتيّه و عدديّه» دارد به محض ديدن خون در ايّام عادت، عبادت را ترك
مىكند.
مسأله 161-
زنى كه داراى عادت است (خواه وقتيّه و عدديّه باشد، يا فقط عادت وقتيّه