و نوار
بهداشتى را عوض نمايد و وضو بگيرد، و اگر نمىتواند وضو بگيرد تيمّم كند، و در جاى
نماز خود رو به قبله بنشيند، و مشغول ذكر خدا و دعا و صلوات شود، امّا خواندن بيش
از هفت آيه از قرآن و همراه داشتن آن و دست زدن به حواشى و فاصله ميان خطوط آن
(بدون اين كه دست او به خطهاى قرآن بخورد) و نيز خضاب كردن به حنا براى حائض كراهت
دارد. ولى شنيدن آيات قرآن، يا شركت در مجالس قرائت و تعليم قرآن مانعى ندارد.
سؤال 104- اگر
زنى به وسيله خوردن قرص از عادت ماهانه خود جلوگيرى كند، آيا مىتواند با آن حال
قرآن بخواند، و يا روزه و حجّ و ساير عباداتى كه نياز به طهارت دارد را انجام دهد؟
جواب:
مىتواند، و اعمال او اشكالى ندارد.
سؤال 105-
زنان و دخترانى كه در حال گذراندن عادت ماهانه هستند، و از خواندن نماز معذور
مىباشند، آيا مىتوانند جهت شكوه و عظمت بيشتر نماز جمعه، در اين آئين پرشكوه
شركت كنند؟
جواب:
در صورتى كه در مسجد نباشد، و نيّت نماز نكنند مانعى ندارد؛ هر چند بظاهر همراه
جمعيّت بصورت نماز برخيزند.
ب) انجام
تمام كارهايى كه بر جُنُب حرام است
مسأله 106-
پنج كار بر جنب حرام است:
اوّل: تماسّ
با خطّ قرآن، يا اسم خداوند و پيامبران (عليهم السلام) و امامان معصوم (عليهم
السلام) و حضرت زهراء (عليها السلام) بنابر احتياط واجب بر حائض حرام است؛ ولى
ترجمه قرآن به زبانهاى ديگر اين حكم را ندارد.
دوم: رفتن به
مسجد الحرام و مسجد پيامبر (صلى الله عليه و آله) (مسجد النبىّ)، هر چند از يك در
داخل و از در ديگر خارج شود.
سوم: توقّف
در مساجد ديگر؛ امّا اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود، يا براى برداشتن
چيزى برود، مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان (عليهم السلام)
نيز توقّف نكند.