راحت
مىشويد. مسأله مهم اين است كه علم و يقين وسواسى نه ملاك نجاست است، نه ملاك طهارت؛
و به عبارت واضحتر، بايد ببينيد افراد عادى متديّن چه موقع علم به نجاست پيدا
مىكنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت كنيد، و اگر قلب شما راضى
نشد به آن اعتنا نكنيد، و مسئوليّت آن را به عهده ما بگذاريد. به شك و ترديد اعتنا
نكنيد، حتّى كف توالت مادامىكه با چشم خود نجاستى در آن نبينيد بگوييد پاك است؛
كوچهها، خيابانها، مغازهها همه پاك است. اتومبيلهاى عمومى، صندلىها و دسته
درهاى آنها پاك است، حمام مادامىكه چيز نجسى به يقين در آن نباشد پاك است. تمام
مسلمانها و بچّههاى آنها مادامىكه نتوانيد قسم به نجس بودن آنها بخوريد پاك
هستند. وظيفه شرعى شما اين است كه به آنچه گفتهايم عمل كنيد، و بعد از يك هفته
آثار مثبت آن را خواهيد ديد.
مسائل
متفرّقه نجاسات
سؤال 43-
آيا مايعى كه از كيسه آب جنين (مايع آمنيوتيك) خارج مىشود حكم نجاست دارد؟ شايان
ذكر است كه كيسه آب جنين ممكن است قبل از زايمان پاره شود، و از طريق مجراى تناسلى
خارج گردد.
جواب:
محتوى كيسه آب جنين نجس نيست؛ مگر اين كه آلوده به خون باشد.
سؤال 44-
چنانچه شيئى با تماسّ با نجاسات نجس شود، سپس اين شىء نجس، با شىء دومى و شىء
دوم با شىء سوم و ... تماس پيدا كند، حال اين واسطهها تا چه تعداد باعث انتقال
نجاست به شىء بعدى مىشود؟
جواب:
تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مىشود، نه بيشتر؛ يعنى اگر دست نجس، مثلا، به دست
ديگرى بخورد آن هم نجس مىشود و اگر آن، به شىء سومى بخورد نجس مىشود؛ ولى اگر
شىء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد. و اين امر، بسيارى از مشكلات باب طهارت و
نجاست را حل مىكند.
سؤال 45-
با توجّه با اين كه امروزه بسيارى از لوازم آرايشى مورد مصرف بانوان