responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 36

راحت مى‌شويد. مسأله مهم اين است كه علم و يقين وسواسى نه ملاك نجاست است، نه ملاك طهارت؛ و به عبارت واضح‌تر، بايد ببينيد افراد عادى متديّن چه موقع علم به نجاست پيدا مى‌كنند، و چه موقع علم به طهارت، به همان مقدار قناعت كنيد، و اگر قلب شما راضى نشد به آن اعتنا نكنيد، و مسئوليّت آن را به عهده ما بگذاريد. به شك و ترديد اعتنا نكنيد، حتّى كف توالت مادامى‌كه با چشم خود نجاستى در آن نبينيد بگوييد پاك است؛ كوچه‌ها، خيابان‌ها، مغازه‌ها همه پاك است. اتومبيل‌هاى عمومى، صندلى‌ها و دسته درهاى آن‌ها پاك است، حمام مادامى‌كه چيز نجسى به يقين در آن نباشد پاك است. تمام مسلمان‌ها و بچّه‌هاى آنها مادامى‌كه نتوانيد قسم به نجس بودن آنها بخوريد پاك هستند. وظيفه شرعى شما اين است كه به آنچه گفته‌ايم عمل كنيد، و بعد از يك هفته آثار مثبت آن را خواهيد ديد.

مسائل متفرّقه نجاسات‌

سؤال 43- آيا مايعى كه از كيسه آب جنين (مايع آمنيوتيك) خارج مى‌شود حكم نجاست دارد؟ شايان ذكر است كه كيسه آب جنين ممكن است قبل از زايمان پاره شود، و از طريق مجراى تناسلى خارج گردد.

جواب: محتوى كيسه آب جنين نجس نيست؛ مگر اين كه آلوده به خون باشد.

سؤال 44- چنانچه شيئى با تماسّ با نجاسات نجس شود، سپس اين شى‌ء نجس، با شى‌ء دومى و شى‌ء دوم با شى‌ء سوم و ... تماس پيدا كند، حال اين واسطه‌ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شى‌ء بعدى مى‌شود؟

جواب: تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى‌شود، نه بيشتر؛ يعنى اگر دست نجس، مثلا، به دست ديگرى بخورد آن هم نجس مى‌شود و اگر آن، به شى‌ء سومى بخورد نجس مى‌شود؛ ولى اگر شى‌ء سوم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد. و اين امر، بسيارى از مشكلات باب طهارت و نجاست را حل مى‌كند.

سؤال 45- با توجّه با اين كه امروزه بسيارى از لوازم آرايشى مورد مصرف بانوان‌

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست