ثانياً: آيا در عصر و زمان ما، كه ضرورتهاى فردى و اجتماعى كنترل جمعيّت را
اقتضاء مىكند، نيز كراهت وجود دارد؟
جواب: كراهت شامل تمام اسباب جلوگيرى مىشود، ولى
ضرورتهاى فردى و جمعى كراهت را بر طرف مىسازد.
سؤال 926- در كل، با توجّه به سؤالات مطروحه، در صورتى
كه حضر تعالى ارشاد و نظر خاصّى داريد، لطفاً جهت استفاده پزشكان بيان فرمائيد.
جواب: توصيه حقير اين است كه بايد در مسأله كنترل
مواليد، مانند همه مسائل اجتماعى، از افراط و تفريط پرهيز كرد، و تنها مسائل كوتاه
مدّت را در نظر نگيرند، و به واقعيّتها توجّه كنند؛ نه شعارها.
سقط جنين
سؤال 927- آيا سقط جنين صورت مجازى دارد؟
جواب: در صورتى كه يقين، يا خوف خطر، يا ضرر مهمّى
براى مادر داشته باشد، در مراحل اوليّه جايز است.
سؤال 928- سقط جنين كافر و مسلمان چه حكمى دارد؟
جواب: واضح است كه ساقط كردن جنين مسلمان جايز نيست؛
حتى اگر فرزند نامشروع باشد. و در مورد بچّههاى كفّار نيز ساقط كردن مجاز نيست؛
حتّى اگر در مذهب آنها فرزند نامشروع باشد.
سؤال 929- آيا سقط جنين جايز است، و در صورت جواز ديه
دارد؟
جواب: در صورتى كه از گفته متخصّصين يقين، يا خوف
خطر، يا ضرر مهمّى حاصل شود اقدام به سقط جنين جايز است؛ (البتّه مادامىكه به
صورت انسان كامل در نيامده باشد). و چون احتمال تعلّق ديه مىرود، احتياط آن است
كه ورثه اين كودك ديه را ببخشند.