جواب: مسأله متعه اختصاص به زمان معيّنى نداشته و
ندارد، ولى گاه (مثل زمان ما) شرائط ايجاب مىكند قيود و شرايطى براى آن قائل
شوند، كه افراد هوسباز از آن سوء استفاده نكنند. و تبليغ از آن بدون فراهم شدن آن
شرايط خالى از مشكلات نيست؛ و امّا زنانى كه لولههاى خود را ببندند، مشمول يائسه
بودن نيستند؛ بلكه در حكم «من لا تحيض فى سنّ من تحيض» مىباشند.
احكام پوشش
مسأله 654- واجب است زن بدن و موى خود را از نامحرم
بپوشاند. و احتياط مستحب آن است كه از پسر نابالغ كه خوب و بد را مىفهمد و به
حدّى رسيده كه مورد نظر شهوانى است مستور دارد، ولى پوشانيدن صورت و دستها تا مچ
واجب نيست.
سؤال 655- نظر حضرتعالى در مورد اصل مسأله حجاب چيست؟
رعايت آن، مخصوصاً در شهرهاى مذهبى، و بالاخص در اماكن مقدّسه دينى، چه حكمى دارد؟
جواب: بدون شك حجاب از مسلّمات اسلام است، و تمام
فقهاى اسلام در آن اتّفاق نظر دارند، و هر گونه بد حجابى و بىحجابى بر خلاف شريعت
مقدّسه است. خصوصاً در شهرهاى مذهبى، و از آن بالاتر در أماكن مقدّسه دينى، بايد
بيشتر مراعات شود، و گناه بد حجابى و بىحجابى در اين اماكن بيشتر است. و بدون شك
پوشيدن چادر همه جا، مخصوصاً در اين أماكن، اولى است.
سؤال 656- حجاب از نظر اسلام چيست؟ و چه نوع پوششى براى
زن حجاب است؟ آيا موهاى مصنوعى، كه بعضى از زنها بر سر مىگذارند، حجاب موهاى
طبيعى محسوب مىشود؟
جواب: حجاب شرعى در مورد زنان پوشيدن تمام بدن به جز
صورت و دستها تا مچ مىباشد، امّا بعضى از انواع پوشش كه زينت ظاهرى محسوب مىشود،
مثل موهاى مصنوعى كافى نيست. و همچنين لباسهايى كه لباس زينت محسوب مىشود، كافى
نيست.