جواب: اگر يكى از آن دو، يا هر دو خنثاى مشكل باشند،
نكاح باطل است.
سؤال 543- آيا عيوبى كه موجب فسخ عقد ازدواج دائم است،
شامل عقد موقّت نيز مىشود؟
جواب: ظاهراً شامل عقد موقّت هم مىشود.
سؤال 544- با توجه به اين كه كشور ما، در حال حاضر، در
مرحله حذف بيمارى جذام است، آيا مىتوان جايگزينهاى ديگرى، مثل بيمارى ايدز، يا
ساير بيمارىهاى پوستى كه مُخلّ روابط زناشويى است، براى آن در نظر گرفت؟
جواب: در صورتى كه واقعاً مُخلّ رابطه زناشويى باشد،
حقّ فسخ ثابت است.
سؤال 545- مواردى كه مرد حقّ فسخ دارد، مانند بيمارى برص
(ويتيليگو)، نقص مادرزادى، افضاء، موانع مقاربت (مانع استخوانى، يا پرده پوستى و
مانند آن) همگى امروزه با درمان قابل رفع مىباشد. حال چنانچه مردى پس از ازدواج
متوجّه موارد مذكور گردد، آيا بازهم اختيار بر هم زدن عقد را دارد؟ چنانچه نياز به
درمان باشد، آيا درمان و هزينه آن، بر عهده زن و خانواده اوست، يا بر عهده شوهر
مىباشد؟
جواب: هرگاه به سهولت قابل معالجه باشد، و زن با
هزينه خود اقدام به درمان نمايد، خيار فسخ جارى نيست.
مسأله 546- هرگاه مرد، يا زن، به واسطه يكى از عيوبى كه
گفته شد، عقد را به هم زنند، احتياجى به طلاق نيست، همان فسخ كافى است.
محارم و عدّهاى از كسانى كه ازدواج با آنها جايز نيست
مسأله 547- پدر شوهر و جدّ او هر چه بالا روند، و پسر و
نوه پسرى و دخترى شوهر هر چه پائين آيند، به زن او محرمند؛ چه قبل از عقد متولّد
شده باشند، يا بعد از عقد.
مسأله 548- زن مسلمان نمىتواند به عقد كافر درآيد.
سؤال 549- آيا ازدواج موقّت زن مسلمان با غير مسلمان،
مخصوصاً اهل كتاب، نيز حرام است؟