جواب: منظور از كفو شرعى آن است كه مسلمان باشد، و
منظور از كفو عرفى آن است كه از نظر شئون اجتماعى با هم متناسب باشند. و مراعات
كفو عرفى لازم نيست؛ مگر در جايى كه دختر رشد فكرى كافى ندارد، و ولىّ براى او
شوهر انتخاب مىكند.
سؤال 487- براى خاله بنده خواستگارهاى زيادى آمده، كه
بيشتر آنها افرادى متديّن بودهاند، ولى پدر بزرگ من، كه پدر خالهام مىباشد،
آنها را رد كرده است. او مىگويد فقط بايد با فاميل من ازدواج كند. تكليف خاله من
چيست؟
جواب: هرگاه خواستگاران با او تناسب داشتهاند و كفو
شرعى و عرفى او بودهاند، پدر دختر حق نداشته آنها را رد كند. همچنين حق ندارد
اصرار بر ازدواج با فاميل كند، و اجازه و اذن او در اين موارد ساقط است؛ ولى در
عين حال اگر بتواند رضايت پدر را به دست آورد كار خوبى كرده است.
سؤال 488- در بعضى از مواقع پسران و دختران مجرّد، كه
رشيد مىباشند، به اتّفاق هم به حقير مراجعه و اعلام مىنمايند كه چندين بار
خانواده پسر از خانواده دختر خواستگارى كرده، ولى پدر دختر بىجهت با ازدواج آنها
مخالفت مىكند، كه اين امر باعث افسردگى دختر و پسر شده است. بدين جهت پسر و دختر
اصرار دارند كه عقد آنها بدون اذن ولىّ دختر خوانده شود؛ چون در عسر و حرج خاصّى
بسر مىبرند. آيا در اين گونه موارد اذن ولىّ دختر ساقط مىشود؟
جواب: اگر شوهرى كه براى دختر پيدا شده شرعاً و
عرفاً كفو و مناسب او باشد، پدر حقّ مخالفت ندارد؛ ولى بايد تحقيق كرد كه چرا پدر
مخالفت مىكند.
سؤال 489- اگر پدر دختر اجازه ازدواج ندهد، در حالى كه
دختر بر اثر ترك ازدواج به گناه مىافتد، آيا در اين صورت هم اجازه او لازم است؟
جواب: در صورتى كه همسر مناسب شرعى و عرفى پيدا شود
و پدر مخالفت كند، رضايت او شرط نيست.
سؤال 490- آيا در سقوطِ اذنِ ولىِّ دخترِ باكره در صورت
وجود كفو شرعى و عرفى براى