نمىشود، ولى اگر عمداً روزه خود را باطل كند بعد عذرى مانند حيض، يا نفاس، يا
بيمارى براى او پيدا شود، كفّاره بر او واجب نيست.
مسأله 411- هرگاه زن روزه دار شوهر روزه دار خود را مجبور
به جماع كند، فقط يك كفّاره بر او واجب است، و لازم نيست كفّاره شوهر را بدهد.
سؤال 412- وظيفه خانمى كه سال اوّل تكليف روزهاش را
خورده، چيست؟
جواب: كفّاره ندارد، خواه جاهل مقصّر بوده يا قاصر،
ولى اگر عمداً و آگاهانه روزه نگرفته كفّاره دارد، و در تمام صورتهاى مسأله، قضا
لازم است.
مسأله 413- كسى كه به واسطه بيمارى، يا حيض، يا نفاس،
روزه ماه رمضان را نگيرد، و پيش از پايان ماه رمضان از دنيا برود، لازم نيست
روزههايى را كه نگرفته براى او قضا نمايند.
زنانى كه روزه بر آنها واجب نيست
مسأله 414- روزه گرفتن بر زنان باردارى كه وضع حمل آنها
نزديك است و روزه براى حمل آنها ضرر دارد واجب نيست، ولى بايد براى هر روز يك مُدّ
(تقريباً 750 گرم) گندم يا جو يا مانند آن به فقير بدهند، [1] امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او
واجب نيست و كفّاره هم ندارد، ولى بعداً قضا مىكند.
سؤال 415- از مسأله 1453 رساله حضرتعالى (مسأله فوق)
استفاده مىشود كه اگر روزه گرفتن براى حمل زنان باردار ضرر داشته باشد روزه بر
اين دسته از خانمها واجب نيست و بعداً قضا نيز ندارد، و فقط بايد كفّاره مدّ طعام
بدهند. آيا چنين برداشتى صحيح است؟
جواب: صحيح نيست؛ منظور اين است كه علاوه بر قضا،
كفّاره مدّ طعام نيز دارد.
مسأله 416- زنانى كه بچّه شير مىدهند، خواه مادر بچّه
باشند يا دايه، اگر روزه گرفتن باعث كمى شير آنها و ناراحتى بچّه شود روزه بر آنها
واجب نيست؛ ولى براى هر روز همان كفّاره (يك مُدّ طعام) واجب است، بعداً نيز بايد
روزه را قضا كنند؛ امّا اگر روزه براى
[1]. بهتر آن است كه بجاى گندم و جو،
نان را انتخاب كند. و در اين صورت احتياط واجب آن است كه نان به اندازهاى باشد كه
گندم خالص آن 750 گرم باشد.