responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 119

جواب: احتياط واجب آن است كه روزه‌ها را قضا كند، ولى كفّاره ندارد.

مسأله 405- زنى كه در حال استحاضه است بايد غسل خود را، به تفصيلى كه در احكام استحاضه گفته شد، به جا آورد و روزه او صحيح است.

سؤال 406- در ماه مبارك رمضان به بيمارى مخصوص خانمها گرفتار شدم، به دكتر متخصّص مراجعه كردم، دكتر نوعى كرم جهت استعمال درون رحم تجويز كرد، من مجبورم اين كار را با وسيله مخصوصى انجام دهم، آيا اين كار مشمول حكم تنقيه (اماله كردن) است كه روزه را باطل مى‌كند؟

جواب: اشكالى ندارد.

سؤال 407- بتازگى خداوند فرزندى به من عنايت كرده است، با توجّه به اين كه فرزند اوّل من است به هنگام شستن كهنه‌هايش حالت تهوّع و قى كردن به من دست مى‌دهد، و گاهى نيز قى مى‌كنم، اگر در حال روزه اين حالت پيش آيد چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه عمداً اين كار را نكنيد اشكالى ندارد.

برخى از مكروهات روزه‌

مسأله 408- چند كار براى روزه دار مكروه است، از جمله:

الف) سرمه كشيدن، در صورتى كه مزه يا بوى آن به حلق برسد.

ب) نشستن زن در آب، بنا بر احتياط.

سؤال 409- آيا مداد كشيدن براى خانمهاى روزه دار، در حكم سرمه كشيدن است و مكروه مى‌باشد؟ بطور كلّى استفاده از لوازم آرايش براى زنان روزه دار چه حكمى دارد؟

جواب: اين كار موجب بطلان روزه نيست، ولى بعيد نيست كه هر چيزى كه كار سرمه را كند كراهت داشته باشد. و ساير آرايشها در صورتى كه خفيف باشد اشكالى ندارد.

قضا و كفّاره روزه‌

مسأله 410- هرگاه روزه خود را عمداً باطل كند، بعد به مسافرت برود، كفّاره از او ساقط

نام کتاب : احكام بانوان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست