نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 416
3- عمّار ياسر مىگويد از على عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: پيغمبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم مرا فراخواند و فرمود:
أَ لا ابَشِّرُكَ؟ قُلْتُ: بَلى يا رَسُولَ اللَّهِ وَ ما زِلْتَ مُبَشِّراً
بِالْخَيْرِ! قالَ: قَدْ انْزَلَ اللَّهُ فيكَ قُرْآناً. قُلْتُ: وَ ما هُوَ يا
رَسُولَ اللَّهِ؟ قالَ: قُرِنْتَ بِجَبْرَئيل ثُمَّ قَرَأَ: وَ جِبريلُ وَ صالِحُ
الْمُؤْمِنينَ ...[1]
آيا تو را بشارت دهم؟ عرض كردم: آرى اى رسول خدا، تو هميشه بشارتدهنده به خير
بودهاى! فرمود: خداوند درباره تو آيهاى نازل كرده است. عرض كردم:
كدام آيه؟ فرمود: تو قرين و همرديف جبرئيل شدهاى (آرى خداوند تو را قرين او
ساخته) سپس خواند: «وَ جِبْرِيلُ وَ صالِحُ
الْمُؤْمِنِينَ ...»
كوتاه سخن اين كه احاديث در اين زمينه فراوان است. مفسّر معروف «بحرانى» در
تفسير «برهان» بعد از ذكر روايتى در اين زمينه، از محمّد بن عبّاس نقل مىكند كه
او 52 حديث در اين موضوع از طريق شيعه و اهل سنّت جمعآورى كرده است، سپس به نقل
قسمتى از آن احاديث مىپردازد! [2]
نتيجه اين كه، بعد از خداوند و جبرئيل امين، برترين يار و ياور پيامبر اسلام
صلى الله عليه و آله و سلم در تمام طول عمر، علىّ ابن أبي طالب عليه السلام بود.
بنابراين، چه كسى جز او مىتواند شايسته خلافت و جانشينى پيامبر اسلام صلى الله
عليه و آله و سلم باشد؟ آيا اين روايات دليل بر اين نيست كه او افضل امّت و برترين
خلق بعد از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم بوده است؟ اگر چنين است، و
خداوند بخواهد شخصى را به عنوان جانشين پيامبرش نصب كند، آيا حكمت او اجازه مىدهد
با وجود على عليه السلام شخص ديگرى نصب شود! و اگر مردم و عقلا بخواهند شخصى را
براى اين منظور مهمّ انتخاب كنند، آيا عقل و خرد آنها اجازه مىدهد با وجود شخصى
كه بعد از خداوند و جبرئيل، برترين يار و ناصر پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و
سلم بوده است، به سراغ ديگرى بروند و او را برگزينند؟ آرى، على عليه السلام در
دوران حيات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم دوش به دوش آن