نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 192
نداشته باشد، ميوههاى آن در مقابل تابش آفتاب و ساير آفات نابود مىشوند.
وظيفه شيعه، كه طبق روايت فوق، شاخ و برگهاى آن شجره مباركه است، حفظ و حراست
از ميوههاى درخت فوق، كه همان امامت و ولايت و رهبرى است، مىباشد
چهارم: از روايت استفاده مىشود كه عبادت در بين صفا
و مروه ويژگى خاصّى دارد، كه ساير نقاط مسجد الحرام ندارد، ولى حتّى عبادت در آن
نقطه مقدّس نيز بدون ولايت ارزشى ندارد!
پنجم: بازهم تكرار مىكنيم كه اگر محبّت مطرح شده در
اين حديث و ساير روايات مشابه، يك محبّت عادى باشد، هالهاى از ابهام تمام اين
احاديث را در بر مىگيرد؛ ولى اگر آن را به ولايت و امامت تفسير كنيم، معناى آن
بسيار روشن مىشود.
3- آقاى سيوطى در «الدّرّ المنثور» روايت معروفى از امام سجّاد نقل مىكند:
«هنگامى كه اسيران كربلا را به شام
آوردند يك نفر از شاميان، كه تحت تأثير تبليغات شديد معاويه و دستگاه حكومتى او
قرار گرفته بود، خطاب به امام چهارم، علىّ ابن الحسين عليه السلام، عرض كرد:
«خدا را شكر كه شما را رسوا كرد و
دروغتان را آشكار نمود!»
هر چند اين سخن، جسارتى بسيار زشت بود، ولى امام مىداند كه او مقهور تبليغات
مسموم بنى اميّه گشته و نياز به هدايت و كمك دارد، بدين جهت بدون عصبانيّت و با
نرمى از او پرسيد:
- آيا قرآن مىخوانى؟
- آرى، چرا نخوانم؟
- آيا ما را مىشناسى؟
- شما كيستيد؟
- آيا اين آيه شريفه «قُلْ لا
أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» را تلاوت كردهاى؟
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 192