نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 114
گذشته از همه
اينها، دموكراسى غربى آش دهانسوزى نيست! آنها خود نيز قبول دارند كه چيز ايدهآلى
نيست و از بابت ناچارى و اضطرار به آن پناهنده شدهاند، چون در شرايط فعلى اگر به
دموكراسى غربى پناهنده نمىشدند گرفتار بدتر از آن مىشدند و از باب پياده كردن
«اقلّ الضّررين» آن را عملى كردند وگرنه كدام انسان عاقلى مىپذيرد كه از مجموع
100% مردم يك كشور، 50% در انتخابات شركت كنند و 26% به يك نفر و 24% به شخص ديگرى
رأى دهند، آنگاه منتخب 26% مردم، حاكم بر 100% مردم شود! آيا اين عدالت است!؟
خودباختگان
در مقابل دموكراسى غربى، آمريكا را مهد اين مطلب مىدانند و خوشبختانه با افتضاح و
رسوايى اخير، كه در جريان انتخابات آمريكا پيش آمد، ماهيّت حقيقى اين نوع دموكراسى
براى همگان روشن و هويدا شد. آنها كه تمام صنعت و ادارات و كشور خود را با
سيستمهاى كامپيوترى اداره مىكنند بر سر شمارش ده الى پانزده هزار برگه رأى دعوى
دارند، كه آيا آن را با دست بشمارند و يا با كامپيوتر محاسبه كنند! اين دعوى چه معنى
دارد! كارى كه به هر شكلى انجام دهند نهايتاً در يك روز به اتمام مىرسد، چقدر
دعوى و گفتگو و اختلاف بر سر آن به وجود آمده، به گونهاى كه گوش جهانيان را كر
كرده است!
اينگونه امور
نشانگر بىاعتمادى مدّعيان دموكراسى و مردم سالارى به خويشتن و صنايع خويشتن است!
دنيا بايد بر اين دموكراسى و انتخابات بخندد! و محقّقان بايد اين حادثه را
موشكافانه بررسى كنند تا ماهيّت مدّعيان دموكراسى براى همه، مخصوصاً براى كسانى كه
آنجا را كعبه آمال خود مىدانند، روشنتر شود. و انصافاً كه تفسير اولو الامر به
دموكراسى خلاف ظاهر آيه شريفه، بلكه ظلم و ستمى بزرگ به قرآن مجيد است.
4- نظريّه
تمام علماى شيعه اين است كه اولو الامر بايد معصوم باشد و نمىتواند بيش از يك فرد
در هر عصر و زمانى باشد. و آن شخص در عصر پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله
حضرت امير المؤمنين عليه السلام و پس از او ائمّه يازدهگانه عليهم السلام
مىباشند.