نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 112
اين مسأله
خطا كرده است.
بنابراين،
اطاعت مطلق و بىچون و چرا، تنها از معصومين جايز است و نسبت به غير معصوم جايز
نيست و از آنجا كه خداوند اطاعت از اولى الامر را بصورت مطلق لازم كرده، نتيجه
مىگيريم كه اولى الامر بايد معصوم باشد.
نظرات
مختلف پيرامون اولو الامر
در مورد
تفسير اولو الامر- همانگونه كه گذشت- نظريّات مختلفى است، كه به چند نمونه آن
اشاره مىكنيم:
1- منظور
از اولو الامر زمامداران جامعه هستند- هر كسى به هر شكلى زمامدار
جامعه اسلامى شود و زمام امور مسلمين را به دست گيرد، او «اولو
الامر» خواهد شد و بايد بدون قيد و شرط اطاعت شود، حتّى اگر با زور شمشير و
بدون خواست و اراده مردم حاكم گردد و فاسقترين افراد باشد! بنابراين، امثال
مغولها و چنگيزها هم اگر مسلّط بر جامعه اسلامى شوند، اطاعتشان واجب است!
تعداد قابل
ملاحظهاى از دانشمندان اهل سنّت طرفدار اين نظريّه هستند.
و لكن آيا
هيچ عقل سليمى اين سخن را مىپذيرد؟
مگر خداوند
پيامبرش صلى الله عليه و آله را براى اقامه قسط و برپايى عدل و داد
[1] نفرستاده است؟ پس چگونه شخصى ظالم مىتواند جانشين پيامبر گردد و
ريشه عدالت و قسط را بسوزاند؟
چنين تفسيرى
از اولو الامر با كدام يك از برنامههاى سازنده و اميدبخش اسلام سازگار است؟ آيا
گويندگان اين سخن حقيقتاً معتقدند كه اگر حاكم ظالمى با زور شمشير بر جامعه اسلامى
مسلّط شد و تمام ارزشهاى اسلامى را زير پا نهاد، منكرات را علنى كرد، معروف را از
بين برد، واجبات الهى را پرده درى كرد، بايد به چشم اولو الامر و جانشين پيامبر به
چنين انسان ظالم و منحرف و كافرى نگاه كرد و بىقيد و شرط از او اطاعت كرد؟!