نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 110
متعال در اين
قسمت از آيه شريفه، كه خطاب به تمام مؤمنان به اسلام در سراسر عالم و در همه
زمانها تا روز قيامت است، اطاعت مطلق و بىچون چرا از سه كس را بر مؤمنان لازم و
واجب شمرده است:
نخست اطاعت
از خداوند و سپس اطاعت از پيامبرش و سوم اطاعت از اولى الامر.
«فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي
شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ»- در قسمت
دوم آيه، مرجع مسلمانان را به هنگام اختلافات و منازعات مشخّص مىكند، گويا يك
سيستم قضائى مستقلّى را براى آنها پايهگذارى مىكند؛ مىفرمايد: اگر در چيزى نزاع
و اختلاف داشتيد در مورد آن از خداوند و پيامبرش داورى بطلبيد و مسائل اختلافى
خويش را در نزد بيگانگان از اسلام مطرح نكنيد.
با توجّه به
اين كه قيد ايمان به خدا و آخرت آمده است، معلوم مىشود كه مسلمانانى كه در مسائل
اختلافى به غير منابع و محاكم اسلامى رجوع مىكنند مؤمن به خدا و آخرت نيستند.
نكته قابل
توجّه ديگر اين كه: در صدر آيه و در رديف كسانى كه اطاعت از آنها واجب شمرده شده،
نام اولى الامر به چشم مىخورد؛ ولى در ذيل آيه، كه مرجع دعاوى و داورى را معيّن
مىكند، اولى الامر نيامده است، اين مطلب، يكى از سؤالات مهمّى است كه در تفسير
آيه شريفه فوق مطرح مىباشد و ان شاء اللَّه در مباحث آينده پيرامون آن بحث خواهيم
كرد.
«ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ
تَأْوِيلًا*»- اين جمله در حقيقت تعليل دو جمله قبل است.
چرا مؤمنان
بايد از خدا و پيامبر و اولى الامر اطاعت كنند؟
چرا در
منازعات و اختلافات، داورى غير از خدا و رسولش انتخاب نكنند؟
زيرا اين كار
براى مؤمنان بهتر و عاقبت و سرانجامش خوشتر و نيكوتر است.
محدوده
اطاعت از اولو الامر
گره اصلى آيه
و نقطه مبهم آن، جمله فوق است. اگر مشخّص شود كه منظور از
نام کتاب : آيات ولايت در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 110