responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 78

سيّارات، فاصله آنها، عظمت ثوابت، قانون جاذبه عمومى و خلاصه نيروى گريز از مركز، تأمّل كنيد. آن وقت به وجدان خود مراجعه كرده و سؤال كنيد: آيا ممكن است اين سازمان عظيم و منظّم، معلول تصادف و اتّفاق باشد؟ آيا امكان دارد كه فاصله‌هاى شگفت‌انگيز ثوابت و حركات دقيق سيّارات را به مسأله تصادف و اتّفاق نسبت داد؟

پاسخ اين سؤال مانند روز روشن است!

نظام آفرينش در جهان كوچك:

بحث در برهان نظم و مطالعه در نظام حيرت‌انگيز جهان آفرينش، سرانجام ما را به اعماق آسمان‌ها كشانيد و براى اثبات وجود نظم و نشانه‌هاى توحيد در سرتاسر جهان هستى كه يكى از دو ركن اساسى برهان نظم بود، بار اين سفر طولانى را بسته و به سير در آسمان‌ها و مطالعه نظام شگفت‌انگيز آن عالم بى‌نهايت بزرگ پرداختيم.

اينك گوشه بسيار كوچكى از اين جهان راز آلود را در نظر گرفته و به مطالعات و بررسى‌هاى توحيدى ادامه مى‌دهيم. [1]

گرچه به ظاهر، اين عوالم كوچك، آن عظمتى را كه در عالم بى نهايت بزرگ آسمانها جلوه‌گر بود، ندارند؛ ولى دقّت و ريزه‌كارى‌هاى حيرت‌آور آنها، فوق‌العاده جالب است و نشانه‌هاى آشكارى از علم و لطف بى پايان آفريننده جهان و نمونه روشنى از نظام عمومى عالم هستى مى‌باشد.


[1]. هدف اين است كه قسمتى از پديده‌هاى اين جهان را كه در علوم طبيعى، تحقيق شده است از نظر خداشناسى تجزيه و تحليل كرده و ثابت كنيم كه طبق همان تحقيقات، نظام دقيق و حيرت‌آورى بر جهان حكومت مى‌كند كه بزرگ‌ترين دليل بر وجود يك منبع قدرت و علم و عقل بى پايان است. بگذريم از اينكه بعضى از دانشمندان و متخصّصين اين علوم، از اين حقيقت روشن چشم‌پوشى كرده و از نتايج واضح توحيدى آنها غفلت و يا صرف‌نظر كرده‌اند. البتّه به اندازه كافى هنگام طرح اشكالات مادّى‌ها درباره علل غفلت آنها از اين حقيقت روشن، صحبت خواهد شد.

نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 78
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست