نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 231
بحثهاى ضدّ و نقيض مادّىها:
به راستى كه ما نمىدانيم چگونه با اين عدّه صحبت كنيم. اگر فراموش نكرده
باشيم در ايراد سابق اين گروه مشاهده نموديم كه موضوع نظم جهان هستى و قوانين ثابت
و بدون تغيير طبيعت را دليل بر انكار مبدأ علم و قدرت عالم گرفته دانستند و انتظار
داشتند كه خدا را در بى نظمىها و يا به قول آنها در انجام امورى، طبق يك اراده
خودسرانه پيدا كنند و نظم علّت و معلولى جهان را به عنوان دليل بر استقلال طبيعت و
نبودن اراده و نيرويى مافوق طبيعت، به رخ ما كشيدند.
حالا كه با منطق روشن و رسايى ثابت كردهايم كه اين آقايان در تشخيص عقيده
خداپرستان، فوق العاده به اشتباه رفتهاند و آن خدايى كه آنها به مخالفت او
برخاستهاند، به هيچ وجه وجود خارجى ندارد و اين نظم ثابت و قوانين بدون تغيير
طبيعت نه تنها وجود آن مبدأ بزرگ را نفى نمىكند، بلكه روشنترين و قاطعترين دليل
بر وجود اوست؛ به طور كامل مطلب را وارونه كرده، موضوع بىنظمىها را جلو كشيده و
مىگويند: جهان طبيعت، نظام ثابت و درستى ندارد كه شما اين قدر روى آن تكيه
مىكنيد، بلكه آثار عدم هدف و نقشه در گوشه و كنار آن نمايان است!
بسيار خوب، حال كه آنها براى اثبات عقيده خود به هر چيزى دست مىزنند و ما هم
بناست كه قدم به قدم همراه آنها بياييم، از همان راه وارد بحث با آنها مىشويم؛
ايراد سابق را به كلّى ناديده گرفته و فرض مىكنيم ايراد فعلى نخستين مطلبى است كه
ميان ما و آنها ردّ و بدل مىشود. به همين جهت توجّه شما را به موضوعات زير جلب
مىكنيم:
1. ارزيابى علوم انسانى
قبل از هر چيز بايد ديد بى فايده و با فايده بودن چيزى از كجا معلوم مىشود؟ و
مقياس سنجش آن چيست؟ به عنوان مثال از كجا مىتوانيم بفهميم كه فضاى
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 231