نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 191
به همين جهت سرانجام به خاطر اطّلاع نداشتن از عقايد صحيح خداپرستان، كارشان
به كفر و الحاد و انكار خدا منتهى مىگردد.
ب) سنجش همه چيز با مقياس علوم مادّى
دومين موضوعى را كه مىتوان از علل انحراف دانشمندان طبيعى دانست، طرز تفكّر
آنهاست، زيرا نيروهاى دِماغى و مغزى انسان در هر قسمت كه بيشتر كار كند در همان
قسمت ورزيده و نيرومند شده و به همين دليل ساير موضوعات در فكر او، اصالت خود را
از دست داده و به صورت يك رشته امور فرعى نسبت به موضوع تخصّصى مزبور جلوه گر
مىشود؛ به همين جهت مىخواهد هر چيز را با همين عينك و از همان دريچه ببيند و با
آن قضاوت كند.
شايد روى همين جهت بوده كه منجّمين سابق تمام پديدهها و حوادث عالم را معلول
اوضاع كواكب و طرفداران كمونيسم تمام حوادث اجتماعى، علمى، هنرى، فلسفى و ... را
مربوط به اقتصاد مىدانستند، همان طور كه سياستمداران امروز همه چيز را به علل
سياسى اسناد مىدهند و سرانجام هر كدام مىخواهند با اساس مكتب خود، پديدههاى
جهان هستى را تفسير و با افكار خود منطبق سازند.
بديهى است كه دانشمندان طبيعى چون تمام نيروهاى فكرى و نبوغ خود را در علوم
حسّى به كار مىاندازد و همه چيز را با مقياس علوم طبيعى و حسّى مىسنجند، فكر
آنها در غير محسوسات، نوعى حالت ناآشنايى و خمودى به خود مىگيرد تا آنجا كه تصوّر
امور غير محسوس و غير مادّى، براى آنها مشكل و محال به نظر مىرسد با آنكه تصوّر
محال، محال نيست.
چنانكه در بعضى كلمات آنها به صورت آشكار ديده مىشود كه مىگويند: تصوّر چيزى
كه خارج از حدود زمان و مكان باشد ممكن نيست.
از سوى ديگر مسلّم است خدايى كه خالق جهان مادّه، زمان و مكان است،
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 191