نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 166
علاوه اگر من توانايى داشتم كه به خود هستى بدهم، البتّه بايد بتوانم هستى خود
را نيز دوام دهم و حال آنكه اين قدرت را ندارم و دوام هستى من به وجود ديگرى بسته
است و آن ديگرى به طور يقين، خداست كه وجود كامل قائم به ذات است و چون قائم به
ذات است، البتّه جميع كمالات را بالفعل (و نه بالقوّه) دارد، زيرا كه كمال
بالقوّه، عين نقص است». [1]
بديهى است كه دكارت در اين استدلال، خواسته از راه فقر، احتياج و عدم استقلال
وجودى- كه همه از لوازم امكان و از توابع آن مىباشد- وجود خداوند را مدلّل (داراى
دليل) سازد و اين بيان در حقيقت همان دليلى است كه در گذشته آن را از راه وجوب و
امكان تشريح نموديم.