responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 159

معيّنى اداره مى‌شود و در ميان دستگاه‌ها و پديده‌هاى آن، همكارى و هماهنگى حيرت‌انگيزى برقرار است؛ هر موجودى در مسيرى معيّن و به سوى هدفى مشخّص، پيش مى‌رود و همه از يك نظام شگفت‌آور- كه سراسر جهان هستى را فرا گرفته- حكايت مى‌كنند.

كبرى: هر دستگاه و پديده‌اى كه چنين باشد نمى‌تواند معلول تصادف (علل فاقد شعور و عوامل بى عقل و هدف) باشد و هميشه نظم، از يك منبع عقل، شعور، علم، هدف و قدرت حكايت مى‌كند و اين موضوع نيز با چند دليل و بيان به طور كامل روشن گرديد.

نتيجه:

تمام موجودات و دستگاه‌هاى كوچك و بزرگ جهان، معلول يك مبدأ بزرگ علم و قدرت است كه از روى هدف و اراده مشخّصى، چرخ‌هاى عظيم آفرينش را به گردش در آورده است و در پشت دستگاه حيرت‌آور مجموعه علل و قوانين طبيعت، آفريدگار و خداى دانا و توانايى وجود دارد كه سرچشمه هستى جهان و پديدآورنده تمام علّت‌ها و نظم دهنده تمام قوانين عالم است.

كسانى كه با ديده‌اى باز و فكرى روشن، گوشه‌اى از جهان پهناور آفرينش را مطالعه مى‌كنند، به خوبى اين حقايق روشن را در مى‌يابند و نواى دلنشين و آهنگ روح پرور توحيد را از دل ذرّات جهان به گوش جان مى‌شنوند. آرى، سراسر طبيعت و جهان، نمايشگاه وجود، قدرت و علم خدا و هر ذرّه بى مقدار، كتاب بزرگى از توحيد وخداشناسى است. همه آنها به ما درس توحيدومعرفت مى‌آموزند. كيست‌كه چنين حقايقى را بنگرد و دل او سرشار از ايمان، معرفت، عشق و محبّت نگردد؟!!

برگ درختان سبز در نظر هوشيار

هر ورقش دفترى است معرفت كردگار

حتّى بسيارى از دانشمندانى كه به ظاهر مادّى هستند، در دل مؤمنند، زيرا چگونگى اعمال آنان به چنين مطلبى گواهى مى‌دهد. آنها در بررسى‌ها، مطالعات علمى و آزمايش‌هاى خود با الهام فكرى و عقل تجربى، به نظم و حساب دقيقى در جهان و تمام پديده‌هاى آن ايمان دارند؛ چون هنگامى كه به مطلبى در دل اتم يا

نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 159
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست