responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 115

سرشمارى سلّول‌هاى بدن انسان:

در ميان جانداران، موجوداتى هستند كه سر تا پاى ساختمان وجود آنها را يك سلّول تشكيل مى‌دهد، كه اين دسته از جانوران به تك ياخته‌اى معروف‌اند و انواع گوناگونى دارند و اغلب تعداد زيادى از آنها در آبهاى ساكن زندگى مى‌كنند. [1]

امّا اگر از سلّول‌هاى ساختمان يك انسان معمولى، سرشمارى به عمل آوريم، تعداد آنها از عدد فوق العاده بزرگى (ده كاترميليون 000، 000، 000، 000، 000، 10) سر در مى‌آورد.

بزرگى اين عدد به اندازه‌اى است كه اگر بخواهيم در هر ثانيه يك توده هزار عددى را بشماريم، بايد بيش از سه هزار سال به طور شبانه روز، وقت صرف كنيم تا از عهده اين كار برآييم!!!

ساختمان اسرارآميز سلول:

سلّول، يك موجود بسيط و ساده نيست و چنانكه خواهيم ديد، ساختمان آن از قسمت‌هاى مختلفى تشكيل شده است كه هر كدام دفترى است از معرفت كردگار.

به طور كلّى هر سلّول از سه قسمت مهم، هسته (در وسط)، پوسته خارجى (غشاء) و مادّه‌اى شفّاف، در ميان آن دو ساخته شده است. در ضمن ساختمان اين سه قسمت نيز ساده نبوده و هر يك داراى اجزا و تشكيلات شايان توجّهى است. [2] ولى‌


[1]. اين دسته از حيوانات كه به نام «تك سلّولى» خوانده مى‌شوند، داراى انواع مختلف بوده و از نظر وسايل حركت به چند تيره تقسيم مى‌گردند، از قبيل مژه داران، آميب‌ها و ... كه آثار حياتى و چگونگى فعّاليّت زندگى آنها را در گذشته به طور مختصر دانستيم.

[2]. ما در اينجا به عنوان نمونه به ساختمان پروتوپلاسم اشاره مى‌كنيم. پروتوپلاسم كه جزئى از سلّول زنده‌است و به صورت مايع لزج و شفّاف، قسمت عمده موجود زنده را تشكيل مى‌دهد، به نوبه خود ساده نيست و از قسمت‌هاى مختلف- كه هر كدام از آنها نيز شامل بخش‌هاى متعدّد و داراى وظايف خاص مى‌باشد- تشكيل يافته است. قسمت‌هاى مهم و عمده پروتوپلاسم عبارتند از: «هيالوپلاسم، دثوپلاسم و متاپلاسم.» البتّه همان طور كه اشاره شد هر كدام از اين سه قسمت، زير ميكروسكوپ الكترونيكى- كه جسم مورد نظر را مى‌تواند تا صد هزار مرتبه بزرگ‌تر نشان دهد- شامل اجزا و قسمت‌هاى مختلف و شگفتى‌هاى حيرت انگيزى مى‌باشد. جالب‌تر اينكه در ساختمان موجود زنده، بيش از 60 عنصر به كار رفته كه مهم‌ترين آنها عبارتنداز: ئيدروژن، كربن، ازت، سديم، فسفر، گوگرد، فلوئر، پتاسيم، كلسيم، آهن، يد، سيليسيم و ...، ولى بيش از همه چهار عنصر ئيدروژن، كربن، ازت، اكسيژن، ساختمان پروتوپلاسم را تشكيل مى‌دهند. حتّى وزن نسبى قسمتى از عناصر را در بدن انسان محاسبه نموده و تعيين كرده‌اند، از آن جمله، آهن، روى، مس و منگنز را مى‌توان نام برد كه به ترتيب در حدود 000/ 5100، 000/ 2100، 000/ 4100 و 000/ 000/ 510 وزن بدن انسان بالغ نوشته‌اند!!

نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست