responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 102

را 1000 متر فرض كنيم، تنها يك متر آن به وسيله هسته اشغال شده و الكترون‌ها در فاصله هزار مترى به دور هسته گردش مى‌كنند وبقيّه را فضاى خالى تشكيل مى‌دهد!

قسمت اشغال شده اتم‌ها نسبت به فضاى خالى آنها بسيار ناچيز است، درست مانند جِرم كره خورشيد در مقابل فضاى وسيع ميان آن و دورترين سيّارات. بر اين اساس، روشن است كه قسمت مهمّ حجم اتم، خلأ بوده و مادّه اصلى بسيار كوچك است!

ژوليو- دانشمند معروف- مى‌گويد:

«اگر فضاى خالى ميان اتم‌هاى بدن يك انسان را از بين ببريم و تمام اجزاى اتم‌هاى آن را به وسيله‌اى (مثلًا فشار فوق العاده) به هم بچسبانيم، بدن انسان به قدرى كوچك مى‌شود كه به سختى مى‌توان آن را مشاهده كرد!

و عجيب‌تر آنكه اين جسم بسيار كوچك، وزن اوّليه خود را (به عنوان مثال اگر 70 كيلوگرم بوده) از دست نخواهد داد». [1]

سرعت فوق العاده الكترون‌ها!

الكترون‌ها كه ذرّاتى سبك وزن و داراى بار منفى هستند، در فاصله‌هاى معيّنى گِرد هسته مركزى اتم، با سرعت سرسام‌آورى حركت مى‌كنند.

سرعت حركت الكترون در اتم هيدروژن كه ساده‌ترين اتم‌هاست و داراى يك الكترون مى‌باشد 3000 كيلومتر در ثانيه است! و در اتم اورانيوم، [2] كه الكترون‌هاى‌


[1]. به همين ترتيب اگر به فرض تمام اجزا و ذرّات اتمى كره زمين، در هم فشرده شود، تمام حجم آن- با آن همه عظمتى كه دارد- به اندازه يك نارنج خواهد شد كه در عين حال وزنش برابر وزن كنونى زمين، يعنى 5974 كُنتيليون تُن (1018* 5974) خواهد بود!!

[2]. در اتم اورانيوم و پاره‌اى از اتم‌هاىِ مشابه آن (از قبيل راديوم) موضوع جالبى ديده شده كه بايد آن را «تولّدو مرگ اتم‌ها» نام نهاد. توضيح اينكه ضمن آزمايش‌هاى مربوط به اكتشاف راديو اكتيويته، مشاهده گرديده كه اورانيوم به طور دائم از خود تشعشع (انرژى) بيرون مى‌فرستد (تولّد)، كه منبعى جز خود جسم راديواكتيو براى آن نيست و نيز به اين نكته متوجّه شدند كه از جسم مزبور، گازى به نام «رادون» متصاعد مى‌شود كه نصف اين گاز متولّد شده از راديوم، در ظرف مدّت چهار روز به كلّى به انرژى تبديل مى‌شود و به اين وسيله دو اصل معروف «لاوازيه» (هيچ مادّه‌اى از عدم ايجاد نمى‌شود و هيچ مادّه‌اى از بين نمى‌رود) آن همه قداست و اعتبارى كه تا آن زمان در نظر عدّه‌اى از دانشمندان علوم طبيعى داشت، از دست داده و به بايگانى فرضيّه‌هاى باطل فرستاده شد، ولى متأسّفانه تاكنون فرضيّه مزبور در پاره‌اى از كتب كلاسيك به طور دست نخورده ديده مى‌شود!!

نام کتاب : آفريدگار جهان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 102
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست