responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 609

6681.ابو بصير : از حضرت صادق عليه السلام درباره آيه «اتقواللّه حقّ تقاته» پرسيدم ، فرمود : اين آيه منسوخ شده است . عرض كردم : ناسخ آن چيست ؟ فرمود : آيه «اتّقوا اللّه ما استطعتم» [1] [2] .

1855 تفسير تقوا

6682.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تـقواى كامــل اين است كه آنچه نمى دانى بياموزى و آنچه را مى دانى به كار بندى .

6683.امام على عليه السلام : تقوا اين است كه انسان از هر آنچه او را به گناه مى كشاند ، پرهيز كند .

6684.امام على عليه السلام : هركه بر شهوت خود مسلّط باشد، باتقواست .

6685.امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ بـه ســؤال از معناى تقواـ : تقوا اين است كه خداوند در جايى كه تو را فرمان داده است غايب نبيند و در آن جا كه تو را نهى كرده است ، حاضر نيابد .

6686.امام صادق عليه السلام : هرگز گريه كسان تــو را نفريبد ، بلكه تقوا در دل است .

ر . ك : پارسايى ، باب 1811 .

1856 با تقواترين مردم

6687.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : با تقواترين مردم ، كسى است كه حقيقت را به سود و زيان خود بگويد .

6688.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به واجبات خدا عمل كن، تا باتقواترين مردم باشى .

6689.پيامبرخدا صلى الله عليه و آله: هر كه دوست دارد با تقواترين مردم باشد ، بايد به خدا توكّل كند .

ر . ك : پارسايى ، باب 1812 .

413

تقيّه

1857 تقيّه

«مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان، به دوستى برگزينند. پس هر كه چنين كند او را با خدا رابطه اى نيست، مگر اين كه از آنها بيمناك باشيد و خدا شما را از خودش مى ترساند و بازگشت به سوى اوست» .

«كسى كه، بعد از ايمان آوردنش، به خدا كفر ورزد (عذابى سخت خواهد داشت) مگر آن كس كه مجبور شده و (لى) قلبش به ايمان اطمينان دارد. ليكن هر كه سينه اش به كفر گشاده گردد، خشم خدا بر آنان است و برايشان عذابى بزرگ خواهد بود» .

6690.امام باقر عليه السلام : تقيّه در هر موردى است كه ضرورت پيش آيد و تقيّه كننده خود بهتر مى داند كه در چه وقت بايد تقيّه كند .

6691.امام صادق عليه السلام : تقيّه، سپر خدا ميان او و آفريدگانش مى باشد.

6692.امام صادق عليه السلام : نگران دين خود باشيد و آن را با تقيّه پوشيده نگهداريد ؛ زيرا كسى كه تقيّه ندارد ايمان ندارد . شما در ميان مردم ، مانند زنبوران عسل در ميان پرندگان هستيد . اگر پرندگان بدانند كه درون زنبور عسل چيست ، همه آنها را مى خورند و چيزى باقى نمى گذارند .

6693.امام صادق عليه السلام : به خدا سوگند كه خداوند به چيزى كه نزد او محبوبتر از «خب ء» باشد عبادت نشده است . (راوى گويد :) عرض كردم : خب ء چيست ؟ فرمود : تقيّه .

6694.امام صادق عليه السلام : مـؤمن (هميشه) مجاهد است ؛ چون در دولت باطل به وسيله تقيّه با دشمنان خدا مى جنگد و در دولت حقّ به وسيله شمشير .

1858 نهى از پا فراتر نهادن از موارد تقيّه

6695.امام على عليه السلام : بـه زودى از شما خواسته خواهد شد كه مرا ناسزا گوييد ، اشكالى ندارد ، ناسزا بگوييد و از شما خواسته خواهد شد كه از من بيزارى جوييد ، گردنتان را (جلو) بكشيد (تا بزنند امّا از من بيزارى نجوييد) زيرا كه من بر فطرت (توحيد و مسلمان) هستم .

6696.امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام ـ در پاسخ به سه چيز است كه من در آنها تقيّه نمى كنم : شراب خوردن ، مسح كردن روى كفش و متعه حجّ .

6697.امام صادق عليه السلام : تقيّه مواردى دارد ؛ هر كه آنها را از مواردش دور كند ، براى او استوار نمانند و توضيح مورد تقيّه مثل اين است كه مردمِ بدى ، ظاهرِ حكم و كردارشان بر خلافِ حكم و كردار حقّ باشد . در چنين وضعى هر عملى كه مؤمن در ميان اين مردم از روى تقيّه انجام دهد ، به شرط آن كه به تباهى دين نينجامد ، جايز است .

6698.امام صادق عليه السلام : تقيّه در حقيقت براى جلوگيرى از خونريزيها ايجاد شده است . پس هرگاه تقيّه منجر به خونريزى شود ، ديگر تقيّه نيست . به خدا سوگند كه اگر شما را دعوت كنند كه ما را يارى دهيد قطعا خواهيد گفت ما اين كار را نمى كنيم بلكه تقيّه مى كنيم و تقيّه را از پدر و مادرتان دوست تر خواهيد داشت و زمانى كه قائم قيام كند ، نيازى ندارد كه در اين باره از شما سؤال كند و درباره بسيارى از شما منافقان ، حدّ خدا را جارى خواهد ساخت .

ر . ك : امامت ، باب 105 ـ 106 .

414

توكّل

1859 توكّل

«و در كار (ها) با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكّل كن، زيرا خدا توكّل كنندگان را دوست مى دارد» .

«و بر آن زنده اى كه نمى ميرد توكّل كن و به ستايش او تسبيح گوى و همين بس كه او به گناهان بندگانش آگاه است» .


[1] هر قدر مى توانيد از خدا پروا كنيد.

[2] تغابن ، آيه 16 .

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 609
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست