responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 561

6140.امام على عليه السلام : كسى كه چشم خود را پايين اندازد ، دلش را آسوده گرداند .

6141.امام صادق عليه السلام : نگاه كردن، يكى از تيرهاى زهرآلود ابليس است . هركه به خاطر خداوند عز و جل و نه به خاطر غير او ، چشم خود را فرو بندد خداوند در پى آن ايمانى به او ارزانى دارد كه مزه اش را بچشد .

6142.امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به يـكى از پـرسش هاى محمّد بـن سنانـ : نگاه كردن به موى زنان شوهردار و ديگر زنان به اين علّت حرام شده است كه باعث تحريك مردها مى شود و اين ، به فساد و ارتكاب اعمال حرام و ناشايست مى انجامد . همچنين است چيزهايى كه (به لحاظ تحريك كنندگى) مانند مو باشد . مگر در مواردى كه خداوند متعال فرموده است «والقواعد من النسا ...» ... نگاه كردن به موهاى اين گونه زنان اشكالى ندارد .

ر . ك : زنا ، باب 854 .

1721 نگاه اول ناخواسته است و نگاه دوم عمدى

6143.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به على عليه السلامـ : اى على ، نگاه اوّل براى توست و نگاه دوم به زيان توست نه به سود تو .

6144.امام صادق عليه السلام : نــگاهِ اوّل از آنِ توست ، نگاه دوم به زيان توست نه به سود تو ، و نگاه سوم مايه هلاكت است .

6145.امام صادق عليه السلام : نگاهِ بـعد از نگاه، بذر شهوت در دل مى كارد و اين خود براى به فتنه (و به گناه) كشاندن صاحبش كافى است .

1722 هر كه زن زيبايى را ببيند

6146.امام على عليه السلام : هرگاه يكى از شما زنى را ديد و از او خوشش آمد ، برود و با همسر خود همبستر شود ؛ زيرا نظير آنچه ديده است در همسر خود او نيز هست . شيطان را به دل خود راه ندهد و چشم خود را از آن زن برگرداند . اگر زن ندارد دو ركعت نماز بخواند و بسيار حمد خدا گويد و بر پيامبر و آل او صلوات فرستد و آن گاه از خداوند مسألت كند كه از فضل خويش عطايش فرمايد . خداوند از روى مِهر و رأفتِ خود نياز او را برطرف خواهد ساخت .

378

مناظره

1723 مناظره

6147.امام على عليه السلام ـ در سـفارش بـه كميلـ : اى كـميل ، در مـيان هر طبقه اى از مردم ، گروهى هستند كه از ديگران برتر و ارجمندترند . پس ، از بحث و مناظره كردن با گروه هاى پست و دون پايه آنها پرهيز كن و اگر سخن ناخوشايندى به تو گفتند ، بردبارى كن و از كسانى باش كه خداوند متعال در وصف ايشان فرموده است : «و هرگاه نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند ، به ملايمت پاسخ مى دهند» .

6148.امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال طيّار درباره ناخرسندى از مناظرهـ : صحبت هاى امثال تو ناخوشايند نيست . كسى كه هرگاه اوج گيرد به خوبى فرود آيد و هرگاه فرود آيد به خوبى اوج گيرد . كسى كه چنين قدرتى داشته باشد ما مناظره كردن هاى او را ناخوش نداريم .

6149.امام صادق عليه السلام ـ به ابوجعفر احولـ : از ابن طيّار چه خبر ؟ (احول گويد :) عرض كردم : از دنيا رفت . حضرت فرمود : خداوند رحمتش كند . خداوند رحمت و خرّمى به او برساند ؛ چرا كه وى از ما اهل بيت دفاع مى كرد .

1724 پاسخ امام به كسى كه ايشان را به مناظره دعوت كرد

6150.بحار الأنوار : مـردى بـه امام حسين عليه السلام گفت: بنشين تـا بـا يكديگر درباره دين مناظره كنيم . حضرت فرمود : اى مرد ، من به دين خود آگاهم و راه راست برايم معلوم و روشن است . اگر تو نسبت به دينت آگاهى ندارى برو و آن را تحصيل كن ، مرا چه به بحث و مجادله ؟ همانا شيطان آدمى را وسوسه مى كند و در گوش او مى خواند و مى گويد : درباره دين با مردم مناظره كن تا فكر نكنند كه تو آدم ناتوان و نادانى هستى .

379

پاكيزگى

1725 تشويق به پاكيزگى

6151.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند پاك است و شخص پاك را دوست دارد ، پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد .

6152.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين بدن هارا پاكيزه سازيد، خداوند شما را پاكيزه گرداند ؛ زيرا هيچ بنده اى نيست كه شب با بدنى پاكيزه بخوابد مگر اين كه فرشته اى در ميان جامه او با وى مى خوابد و هيچ ساعتى از شب از اين پهلو به آن پهلو نمى چرخد مگر اين كه آن فرشته گويد : خدايا ، بنده ات را بيامرز ؛ زيرا كه با بدنى پاكيزه خوابيده است .

6153.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چه بد است بنده چرك و ژوليده .

6154.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مردمان كثيف و پلشت به هلاكت در افتند .

6155.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آنگاه كه مردى را با موهايى ژوليده و جامه اى چركين و سر و وضعى نامرتّب ديد ـ : استفاده از نعمت هاى خدا و آشكار ساختن نعمت جزو دين است .

6156.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خاكروبه را پشت در (حياط) جمع نكنيد ؛ زيرا كه لانه شيطان مى شود .

6157.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد ؛ زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است .

6158.جابر بن عبد اللّه : رســول خدا صلى الله عليه و آله نزد ما آمد و چشمش به مردى افتاد كه موهايش ژوليده و درهم ريخته بود . فرمود : آيا اين مرد چيزى پيدا نكرد كه با آن موهاى خود را مرتّب كند ؟ و مرد ديگرى را ديد كه لباس هايى چركين به تن داشت ، فرمود : آيا اين مرد آب پيدا نكرده كه لباسش را بشويد ؟.

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 561
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست