نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 389
4327.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه پُر گذشت باشد ، عمرش دراز شود .
4328.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از لغزشهاى خطاكاران در گذريد، تا بدين سبب خداوند شما را از مقدّرات ناگوار نگه دارد .
4329.امام باقر عليه السلام : پشيمانى از گذشت ، برتر و آسانتر از پشيمانى حاصل از كيفر دادن است .
4330.امام صادق عليه السلام : سـه چيز از خـصـلتـهـاى ارزشمنـد دنـيا و آخرت است : بخشودن كسى كه به تو ستم كرده است ، پيوستن به كسى كه از تو بريده است و بردبارى ورزيدن ، هر گاه نسبت به تو رفتار جاهلانه اى شود .
1306 ترغيب به گذشت نيكو
«ما آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آنهاست جز به حقّ نيافريديم. و بى ترديد قيامت فرا مى رسد. پس با گذشتى نيكو، گذشت كن» .
4331.امام على عليه السلام : كسى كه به واسطه گناه ، كسى را با سرزنش آزار دهد ، گذشت نكرده است .
4332.امام رضا عليه السلام ـ درباره آيه «پس با گذشتى نيكو گذشت كن ...» {ـ : مقصود ، گذشتِ بدون كيفر دادن و نكوهش و سرزنش است .
1307 ترغيب به گذشت در هنگام قدرت داشتن
4333.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس در زمانى كه قدرت (بر انتقام) دارد گذشت كند ، خداوند در روز دشوارى از او گذشت كند .
4334.امام على عليه السلام : هر گاه بر دشمنت قــدرت يافتى ، گذشت از وى را شكرانه قدرت يافتنت بر او قرار ده .
4335.امام على عليه السلام : گذشت ، زكات پيروزى است .
4336.امام حسين عليه السلام : با گذشت ترين مردم ، كسى است كه در زمان قدرت داشتن گذشت كند .
ر . ك : جبران ، باب 1594 .
1308 گذشت و جلب دلها
4337.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به مردى كه از خدمتكاران خود نزد ايشان شكايت كردـ : از آنها گذشت كن ، تا بدين وسيله دلهايشان را با خودت آشتى دهى . عرض كرد : اى رسول خدا ! آنها در بى ادبى متفاوتند . حضرت فرمود : نسبت به آنان گذشت داشته باش . و آن مرد اطاعت كرد .
4338.امام على عليه السلام ـ در سفارش به فرزندبزرگوارش حسن عليه السلامـ : هر گاه فردى از آنان (غلامان و چاكران) به سبب گناهى سزاوار كيفر شد ، او را به وجهى نيكو سرزنش كن ؛ زيرا سرزنش همراه با گذشت ، براى كسى كه عقل و فهمى دارد ، دردناكتر از كتك زدن است .
ر . ك : دشمنى ، باب 1225 .
1309 گذشتهاى نابجا
4339.امام على عليه السلام : گذشت به همان اندازه كه شخص بزرگوار را درست مى كند ، شخص فرومايه را تباه مى گرداند .
4340.امام على عليه السلام : به نيكى پاداش ده و از بدى درگذر ، به شرط آن كه به دين لطمه اى نزند، يا در قدرت اسلام ضعفى پديد نياورد.
1310 بخشايش خدا
«همانا خدا بخشايشگر آمرزگار است» .
4341.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال عايشه از دعاى شب قدرـ : مى گويى : بار خدايا ! تو بخشايشگرى و گذشت و بخشش را دوست مى دارى ؛ پس مرا ببخش .
4342.تنبيه الخواطر : عربى باديه نشين گفت : اى رسول خدا ! در روز قيامت چه كسى به حساب خلايق مى رسد ؟ فرمود : خداوند عزوجلّ . باديه نشين گفت : به خداوندگار كعبه سوگند كه نجات يافته ايم ! حضرت فرمود : چگونه ، اى باديه نشين ؟ عرض كرد : زيرا كريم هر گاه قدرت يابد ، ببخشايد .
4343.امام على عليه السلام : اى جماعت بندگان خدا ! همانا خداوند متعال از كارهاى ريز و درشت و بى پرده و در پرده شما باز خواستتان مى كند . آن گاه ، اگر كيفرتان دهد ، شما بيش از اينها ستمكار بوده ايد و اگر گذشت كند او بيش از آن بخشايشگر است .
4344.امام على عليه السلام ـ در مناجاتـ : الهى! به بخشايش تو مى انديشم ، خطا و گناهم بر من آسان مى شود ، سپس سختى كيفر تو را به ياد مى آورم ، بلا و گرفتاريم بر من بزرگ مى نمايد .
4345.امام على عليه السلام : بار خدايا ! با من از روى گذشت خويش رفتار كن ، نه از روى دادگريت.
4346.امام على عليه السلام : هر كه از حرامهاى خداوند خويشتندارى كند، بخشش خدا به سوى او بشتابد .
4347.امام على عليه السلام : وليكن خداوند بندگان خود را به انواع سختيها مى آزمايد و به واسطه كوششهاى گوناگون ، به بندگيشان مى كشد و به اقسام ناخوشاينديها و ناملايمات مبتلايشان مى كند ، تا بدين وسيله كبر را از دلهايشان بيرون بَرد و فروتنى را در جانهايشان جاى نهد و آن را درهايى گشوده به سوى فضل خود و وسايل آسانى براى بخشش خويش قرار دهد .
4348.امام صادق عليه السلام ـ هـميشه عـرضه مـى داشتـ : بار خـدايا ! سزامندىِ تو به گذشت بيشتر از سزامندىِ من به مجازات است .
ر . ك : رحمت ، باب 799 .
286
عافيت
1311 عافيت
4349.امام على عليه السلام : عافيت ، گواراترين نعمتهاست .
4350.امام على عليه السلام : هيچ جامه اى زيباتر از عافيت نيست .
4351.امام على عليه السلام : بـا عـافيت و سـلامتى است كه لذّت زندگى چشيده مى شود .
4352.امام صادق عليه السلام : عـافيت نـعمتى پـنهان (و ناشناخته) است . هر گاه باشد به دست فراموشى سپرده مى شود (و كسى قدرش را نمى داند) و هر گاه نباشد به ياد آورده مى شود .
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 389