responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 331

3653.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه پنج نماز را با جماعت بخواند ، به او گمان نيك بريد .

1129 آنچه امام جماعت بايد رعايت كند

3654.امام على عليه السلام ـ هنگامى كه محمّد بن ابى بكر را به فرماندارى مصرـ : بنگر نمازت چگونه است ؛ زيرا تو مقتداى مردم خود هستى . (سزاوار است) كه نماز را كامل به جاى آورى و آن را سبك و ناقص برگزار نكنى ؛ زيرا هر پيشنمازى براى مردمى نماز گزارد و در نماز آنها كم و كاستى باشد ، گناهش به گردن اوست ، و از نماز آنها چيزى كم نمى شود . نماز را كامل به جاى آر و بر آن مراقبت نما ، تا تو نيز همانند پاداش آنها را داشته باشى و اين از ثواب آنها چيزى نمى كاهد .

3655.امام على عليه السلام ـ در نامه خود به فرمانداران شهرهاـ : با آنان همچون نمازِ ناتوان ترينشان نماز بگزاريد و (با نماز طولانى) فتنه گرى مكنيد .

3656.امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين سـؤال كـه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : پيشنمازى مردم را كسى به عهده گيرد كه قرآن خوان تر (يا قرائتش بهتر) باشد ؛ اگر در قرائت يكسان بودند آن كه در هجرت مقدمتر است ، پيشنماز شود و اگر در هجرت نيز يكسان بودند آن كه سنّش بيشتر است به عهده گيرد ؛ اگر همسنّ بودند آن كه به سنّت داناتر و در دين فقيه تر است ، امامت كند . هيچ يك از شما در خانه كسى بر صاحب خانه مقدم (در پيشنمازى) نشود و نه بر صاحب نفوذى در قلمرو نفوذش .

239

نماز (2) «نماز شب»

1130 فضيلت نماز شب

«و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو (به منزله) نافله اى باشد . اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برانگيزد» .

«قطعا برخاستن شب ، رنجش بيشتر و گفتار (در آن هنگام) راستين تر است» .

3657.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل پيوسته ... مرا به شب زنده دارى سفارش مى كرد ، تا جايى كه گمان بردم بهترين افراد امّت من شبها را هرگز نخواهند خوابيد .

3658.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : رحمت خدا بر آن مردى باد ، كه نيمه هاى شب برخيزد و نماز بخواند و همسرش را براى نماز خواندن بيدار كند و اگر بيدار نشد آب به صورتش بپاشد . رحمت خدا بر آن زنى باد كه نيمه هاى شب از خواب برخيزد و نماز بخواند و شوهرش را براى نماز بيدار كند و اگر امتناع كرد ، به صورتش آب پاشد .

3659.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه بنده در دل شب تار ، با سرور خود خلوت كند و با او به راز و نياز پردازد ، خداوند نور را در دلش ثابت گرداند ... سپس به فرشتگانش فرمايد : «اى فرشتگان من ! به بنده ام بنگريد كه در دل شب تار كه اهل باطل به لهو و لعب سرگرمند و غافلان خفته اند ، با من خلوت كرده است . گواه باشيد كه من او را آمرزيدم» .

3660.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بر شما باد به شب زنده دارى كه آن شيوه شايستگان پيش از شماست . و شب زنده دارى مايه تقرّب به خدا و بازداشتن از گناه است .

3661.امام على عليه السلام : شب زنده دارى مايه سلامت بدن و خشنودى پروردگار عز و جل و قرار گرفتن در معرض رحمت خدا و چنگ زدن به اخلاق پيامبران است .

3662.امام على عليه السلام : از آن زمان كه ايــن سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را شنيدم كه : «نماز شب نور است» ، نماز شب را ترك نكردم . ابن كوّاء پرسيد : حتّى در ليلة الهرير ؟ فرمود : حتّى در ليلة الهرير .

3663.امام صادق عليه السلام : شرافت مؤمن ، نماز شب اوست ، و عزّت مؤمن ، خوددارى او از لطمه زدن به آبروى مردم .

3664.امام صادق عليه السلام : شب زنده دارى را فرو مگذار ؛ زيرا بازَنده كسى است كه شب زنده دارى را ببازد .

3665.امام صادق عليه السلام : هر كـار نـيكى كه بـنـده مى كند ، در قــرآن برايش ثوابى ذكر شده است مگر نماز شب كه از بس نزد خدا پر اهميت است ثواب آن را معلوم نكرده است و فرموده : «پهلوهايشان از بسترها جدا مى شود ... و هيچ كس نمى داند به پاداش آنچه انجام داده اند ، چه چيزى براى آنان ذخيره ساخته ام ، كه مايه روشنى چشم ايشان است» .

3666.امام صادق عليه السلام : نماز شب چهره را سفيد و نورانى مى كند ، نماز شب انسان را خوشبو مى كند ، نماز شب روزى مى آورد .

1131 عوامل محروم شدن از نماز شب

3667.امام على عليه السلام ـ به مردى كه عرض كرد : مـن از نـماز شـب محروم شدهـ : تو مردى هستى كه گناهانت تو را به بند كشيده است .

3668.امام صادق عليه السلام : آدمى ، دروغـى مـى گويـد و بـه سبب آن از نماز شب محروم مى شود .

1132 اجر كسى كه نيّت نماز شب داشته باشد و خواب بماند

3669.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ بنده اى نيست كه قصد آن كند پاسى از شب را براى نماز برخيزد ، امّا خوابش برد ، جز اين كه خوابش صدقه اى باشد كه خداوند آن را از طرف او بدهد و ثواب نيّتى كه كرده است ، برايش منظور گردد .

240

نماز (3) «نماز جمعه»

1133 نماز جمعه

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! چون براى نماز روز جمعه ندا داده شد ، به سوى ذكر خدا بشتابيد و داد و ستد را وا گذاريد كه اين ، اگر بدانيد ، برايتان بهتر است» .

ر . ك : منافقون : آيه 9 .

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 331
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست