responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 307

3374.امام صادق عليه السلام : نبايد شهادتى بدهى، مگر هنگامى كه آن را مانند كف دستت بشناسى .

225

شهادت (2) «كشته شدن در راه خدا»

1055 فضيلت شهادت

«كسانى را كه در راه خدا كشته شده اند البته مرده مپندار ، بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند» .

3375.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فراتر از هر نيكى ، نيكى است تا آن گاه كه مرد در راه خدا كشته شود . پس ، چون در راه خدا كشته شد ، بالاتر از آن نيكى (و ارزشى) وجود ندارد .

3376.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : شرافتمندانه ترين مرگ ، شهادت است .

3377.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دوست دارم كه در راه خدا بجنگم و كشته شوم و باز بجنگم و كشته شوم و باز هم بجنگم و كشته شوم .

3378.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همه گناهانِ شهيد بخشوده مى شود، مگر قرض.

3379.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه با دشمن رو به رو شود و پايدارى ورزد تا كشته شود يا پيروز گردد ، در قبر خود گرفتار نشود .

3380.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ كس نيست كه پس از مرگ نزد خداوند از خير بهره مند باشد و در عين حال خوش داشته باشد كه به دنيا برگردد ، گرچه همه دنيا به او داده شود ، مگر شهيد كه چون فضيلت شهادت را مى داند ، آرزو مى كند بر گردد تا در دنيا كشته شود .

3381.امام على عليه السلام : شما اگر هم كشته نشويد ، مى ميريد . سوگند به آن كه جان على در دست اوست ، فرود آمدن هزار ضربت شمشير بر سر آسانتر است از مردن در بستر .

1056 ثواب شهادت طلبى

3382.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه صادقانه از خداوند شهادت را مسألت كند ، خداوند او را به منزلتهاى شهيدان برساند ، هر چند در بستر خود بميرد .

1057 كسانى كه شهيد شمرده مى شوند

3383.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه در راه دفع ستم از خود كشته شود ، شهيد است .

3384.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : عاشقى كه عشق خود را بپوشاند و پاكدامنى ورزد و بدان سبب بميرد ، شهيد است .

3385.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه بر دوستى آل محمّد بميرد ، شهيد مرده است .

3386.امام سجّاد عليه السلام : هـركه در زمـان غيبت قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد ، خداوند پاداش هزار شهيد ؛ مانند شهيدان بدر و اُحد به او عطا كند .

1058 ثواب مجروحِ در راه خدا

3387.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركـه در راه خـدا مـجروح شـود ، در روز قيامت در حالى مى آيد كه بويش همچون بوى مشك باشد و رنگش مانند رنگ زعفران و نشان شهيدان بر اوست و هركه از روى اخلاص شهادت را از خداوند بخواهد ، خداوند اجر شهيد به وى دهد هر چند در بسترش بميرد .

226

شهرت

1059 شهرت ستوده

«و (آيا) تو را بلند آوازه نساختيم؟» .

«و براى من در ميان آيندگان آوازه نيكو قرار ده» .

ر . ك : مريم : آيه 50 و طه : آيه 39 و عنكبوت : آيه 27 و صافات : آيه 78 .

3388.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال درباره مردى كه كار خوبى انجام مـ : اين همان بشارتى است كه در دنيا به مؤمن مى رسد .

3389.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه خداوند بنده اى از امّت مرا دوست بدارد ، محبّت او را در دلهاى برگزيدگان و ارواح فرشتگان و ساكنان عرش خود بيفكند ، تا او را دوست بدارند . و اين است محبوب حقيقى .

1060 شهرت نكوهيده

«آن سراى آخرت را براى كسانى قرار مى دهيم كه خواهان برترى جويى و تبهكارى در زمين نيستند و عاقبتِ (نيك) از آنِ تقواپيشگان است» .

3390.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آدمى را همين شرّ بس كه در دين و دنيايش انگشت نماى خلق شود ؛ مگر كسى كه خداوند از بدى نگاهش دارد .

3391.امام على عليه السلام : هيچ بنده اى نـيست كـه خـواهان بـالا رفتن يك پله در دنيا باشد و آن يك پله را بالا رود ، مگر اين كه خداوند در آخرت پله اى بلندتر از آن پايينش آورد .

3392.امام صادق عليه السلام ـ در وصف مؤمنـ : خواهان عزّت دنيا نيست و از خوارى آن نيز بى تابى نمى كند ؛ مردم را غم دنيايشان است و او را انديشه آخرتش مشغول كرده است .

1061 نكوهش شهرت لباس و شهرت عبادت

3393.امام صادق عليه السلام : آدمى را رسوايى همين بس كه جامه اى بپوشد كه باعث انگشت نمايى او گردد ، يا مركبى انگشت نما سوار شود.

3394.امام صادق عليه السلام : خـداوند دو شـهرت را دشـمـن مى دارد: شهرت لباس و شهرت نماز.

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست