responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 255

2789.امام حسن عليه السلام ـ خطاب به مردى كه با ايشان در باره ازدواج دختر خوـ : او را به مردى باتقوا شوهر ده ؛ زيرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گراميش مى دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وى ستم نمى كند .

866 نكوهش مهريه سنگين

2790.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين زنان امّت من ، خوبروترين و كم مهريه ترين آنان هستند .

2791.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين مهريه ، سبكترين آن است .

2792.امام صادق عليه السلام : شومى و ناخجستگى زن ، زياد بودن مهريه او و نافرمانى از شوهرش مى باشد .

867 اهميّت دادن در انتخاب

2793.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : با خانواده خوب و شايسته وصلت كنيد ؛ زيرا خون اثر دارد .

2794.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : براى نطفه هاى خود گزينش كنيد ؛ زيرا زنان بچه هايى همانند برادران و خواهران خود به دنيا مى آورند .

2795.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ خطاب به مردمـ : از خضراء الدمن (گياه روييده در خرابه) بپرهيزيد . گفته شد : اى رسول خدا ! خضراء الدمن چيست ؟ فرمود : زن زيبارويى كه در خانواده اى فاسد رشد كرده است .

2796.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : از ازدواج با زن احمق بپرهيزيد ؛ زيرا همنشينى با او تباهى است و فرزندانش كفتار صفت هستند .

868 حقوق شوهر

2797.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بزرگترين حقّ را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترين حقّ را بر مرد ، مادر او دارد .

2798.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : واى بر زنى كه شوهرش را ناراحت كند و خوشا به حال زنى كه شوهرش از او راضى باشد .

2799.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر قرار بود دستور دهم كسى در برابر كسى سجده كند ، حتما به زن دستور مى دادم كه شوهرش را سجده كند .

869 حقوق زن

2800.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جبرئيل پيوسته مرا درباره زن سفارش مى كرد، تا جايى كه گمان بردم طلاق او جايز نيست مگر در صورت ثابت شدن فحشا .

2801.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حقّ زن به شوهرش اين است كه شكمش را سير كند و بدنش را بپوشاند و براى او هيچگاه روى درهم نكشد .

2802.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين سخن مرد به زن كه «دوستت دارم» هرگز از دل زن بيرون نرود .

870 خدمت به شوهر

2803.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر زنى كه هفت روز شوهرش را خدمت كند ، خداوند هفت در دوزخ را به روى او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد ، تا از هر در كه خواهد وارد شود . و فرمود : هيچ زنى نيست كه جرعه اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن كه اين عمل او برايش بهتر از يك سال باشد كه روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپرى كند .

2804.امام صادق عليه السلام : اُمّ سلمه از رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره فضيلت خدمت كردن زنان به شوهرانشان پرسيد ، آن حضرت فرمود : هر زنى كه در خانه شوهر خود به قصد مرتب كردن آن ، چيزى را جابه جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش نكند .

2805.امام كاظم عليه السلام : جـهـاد زن ، شوهردارى نيكوست .

871 خدمت به زن

2806.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه مرد به زن خود آب بنوشاند ، پاداش برد .

2807.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداوند متعال محبوبتر است از اعتكاف در اين مسجد من .

2808.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه به طرف دهان همسرش لقمه اى بالا برد پاداش برد .

872 آزردن شوهر

2809.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه زنش وى را بيازارد ، خداوند ، نماز آن زن را قبول نكند و كار نيكش را نپذيرد تا زمانى كه به شوهرش كمك كند و او را خشنود سازد ، هر چند آن زن همه عمرش روزه بگيرد ، مرد نيز اگر زن خودرا بيازارد و به او ستم كند همين گناه و عذاب را دارد .

2810.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من در شگفتم از كسى كه زنش را كتك مى زند، در حالى كه خودش به كتك خوردن سزاوارتر از اوست .

2811.امام صادق عليه السلام : ملعون است، ملعون، آن زنى كه شوهر خود را بيازارد و غمگين كند . و خوشبخت است ، خوشبخت ، آن زنى كه شوهر خود را احترام نهد و آزارش ندهد و در همه حال از وى فرمان برد .

873 شكيبايى بر بدخلقى

2812.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مردى كه به خاطر خدا و به اميد پاداش او در برابر بداخلاقى همسرش صبر كند و آن را به حساب خدا گذارد ، خداوند متعال براى هر روز و شبى كه شكيبايى مى ورزد همان ثوابى را به او دهد كه به ايّوب عليه السلام در قبال بلايى كه ديد ، عطا كرد و گناه زن نيز در هر روز و شب به اندازه ريگهاى ريگستان باشد .

2813.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هـر زنى در بـرابر بـد اخلاقى شـوهـرش شكيبايى ورزد ، خداوند همانند (ثواب) آسيه (همسر فرعون) به او عطا كند .

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست