responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 235

2549.امام على عليه السلام : اختيار كم و زياد شدن روزيها جز در دست (خداوند) روزى رسان نيست .

2550.امام على عليه السلام : (خداوند) روزيها را مقدّر فرمود و آن گاه آنها را زياد و كم و به تنگى و فراخى عادلانه تقسيم كرد ، تا هر كه را بخواهد به وسعت روزى و يا تنگى آن بيازمايد و از اين طريق سپاسگزارى و شكيبايى توانگر و تهيدست را به آزمايش گذارد .

807 تضمين روزى

«و هيچ جنبنده اى در زمين نيست ، جز آن كه روزى اش بر عهده خداست و (او) قرارگاه و بازگشتگاهش را مى داند ؛ زيرا همه در كتابى روشنگر (لوح محفوظ) آمده است» .

2551.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : با پرداختن به كسب روزى تضمين شده از آنچه بر تو واجب شده است باز نمان ؛ زيرا آنچه قسمت تو باشد از دستت نمى رود و آنچه قسمت تو نباشد به آن دست نمى يابى .

2552.امام على عليه السلام : هر جاندارى ، روزى خود را دارد .

2553.امام على عليه السلام : اين كلاغ است و آن عقاب ، اين كبوتر است و آن شتر مرغ . هر مرغى را به نامش خوانده و روزى او را ضمانت كرده است .

2554.امام على عليه السلام : مردم نانخورهاى خدايند . خداوند روزى آنها را ضمانت و خوراكشان را مقدّر كرده است .

2555.امام على عليه السلام : روزى را بجوييد ؛ زيرا روزى براى جوينده آن ضمانت شده است .

2556.امام عسكرى عليه السلام : روزى ضمانت شده ، تو را از كارهاى واجب باز ندارد .

808 حرص زدن و افزايش روزى

2557.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نه حرص زدن حريص روزى را به طرف او مى كشاند و نه ناخوش داشتن كسى از روزى، آن را از او باز مى دارد.

2558.امام على عليه السلام : بدانيد كه آنچه خـداوند بـراى بـنده مـقـدّر كرده است ، بى كم و كاست به او برسد ، هر چند در زرنگى و چاره انديشى ناتوان باشد و نيز بيش از آنچه خداوند برايش مقدّر كرده به او نرسد ، هر چند بسيار زرنگ و چاره انديش باشد .

2559.امام صادق عليه السلام : اگر روزى مقدّر است ؛ پس حرص زدن چرا ؟.

2560.امام صادق عليه السلام : خداوند متعال روزى ساده لوحان را فراخ گردانيد تا خردمندان درس عبرت بگيرند و بدانند كه دنيا با تلاش و زرنگى به دست نمى آيد .

809 تشويق به ميانه روى در طلب روزى

2561.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا جبرئيل در دلم چنين افكند كه هيچ كس نميرد تا روزيش را به طور كامل دريافت كند ، پس از خدا پروا كنيد و در طلب روزى ميانه روى كنيد و دير رسيدن روزى شمارا وادار نكند كه آن را از راه غير حلال بجوييد ؛ زيرا آنچه نزد خداست جز با طاعت او به دست نمى آيد .

2562.امام على عليه السلام ، از دنيا آنچه به تو رسد برگير و آنچه را به تو پشت كرده است رها كن ؛ و اگر چنين نمى كنى دست كم در طلب دنيا ميانه رو باش .

2563.امام صادق عليه السلام : طلب تو در كسب معيشت بالاتر از كسى باشد كه كسب معيشت را فرو گذاشته و پايين تر از طلب شخص حريصى كه خشنودى و دلبستگى او به دنياست ؛ بلكه ميانه رو و عفيف باش و از سستى و تنبلى دورى كن و براى كسب آنچه (از روزى) كه مؤمن را گريزى از آن نيست تلاش كن .

810 روزى و جوينده اش

2564.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اگر آدمـى همچنان كه از مرگ مى گريزد از روزى مى گريخت ، باز روزى به او مى رسيد ، همچنان كه مرگ به او مى رسد .

2565.امام على عليه السلام : روزى ، جوينده كسى است كه نجويدش .

2566.امام على عليه السلام : روزى دو گونه است : يك گونه كه تو در پى آنى و روزىِ ديگرى كه آن در پى توست و اگر تو سراغش نروى او خود نزد تو آيد .

2567.امام صادق عليه السلام : خـداوند عز و جل روزى مـؤمنان را از جـايـى مى رساند كه فكرش را هم نمى كنند ؛ و اين بدان علّت است كه وقتى مؤمن نداند روزيش از كجا خواهد رسيد زياد دعا مى كند .

811 غم روزى فردا خوردن

2568.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : غم روزى فردا را مخور ؛ زيرا هر فردايى روزى خود را مى آورد .

2569.امام صادق عليه السلام : هر كه در غم روزى خود باشد ، برايش يك گناه محسوب شود .

812 تأخير در رسيدن روزى

2570.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند سبحان و بزرگ مى فرمايد: آن بنده ام كه مرا در رساندن روزى كُند مى شمارد ، بترسد از اين كه به خشم آيم و درى از دنيا به رويش بگشايم !.

2571.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه خداوند متعال به او نعمتى ارزانى دارد ، بايد خداوند متعال را حمد و سپاس گويد و هركه روزيش به تأخير افتد از خداوند آمرزش بخواهد .

2572.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه در روزى خود تأخير و تنگى بيند ، بايد زياد تكبير بگويد و كسى كه اندوهش زياد شود ، بسيار استغفار كند .

ر . ك : آمرزش خواهى (از خدا) ، باب 1417 .

813 آنچه روزى را مى رساند و مى افزايد

2573.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : روزى كسى كه اطعام مى كند ، سـريـعتر از فرو رفتن كارد در كوهان شتر ، به سويش مى آيد .

2574.به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض شد : دوست دار پيوسته در حال طهارت و پاكيزگى باش ، روزيت افزايش مى يابد .

2575.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : صـدقـه زياد بدهيد ، تا خداوند به شما روزى بدهد .

نام کتاب : منتخب ميزان الحكمه نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست