نام کتاب : دانش رجال از ديدگاه اهل سنت نویسنده : جديدى نژاد، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 63
بودن، بينايى، اشتهار به شنيدن حديث، معروف بودن نَسَب و ...، لازم ندانستهاند.[1] در مقابل، از ابوحنيفه (80- 150 ق)[2] نقل شده كه مرد بودن، از شرايط راوى است، جز در خصوص عايشه و امّ سلمه[3]. نيز وى فقيه بودن راوى را در صورت مخالفت روايت راوى با قياس، شرط دانسته است[4]. قول نادرى نيز وجود دارد كه تعدّد را در روايت، مانند شهادت، لازم دانستهاند.[5]
شرايط دريافت كننده حديث
براى دريافت و حمل حديث، تنها شرط لازم آن است كه فرد، مميّز و ضابط باشد. بنا بر اين، روايت مسلمانى كه در حال كفر، حديث را دريافت نموده، صحيح شمرده شده و پذيرفته مىشود. نيز به طريق اولى، روايت مسلمان عادلى كه به هنگام دريافت حديث فاسق بوده، و نيز روايت بالغى كه به هنگام دريافت حديث، بچّه مميز بوده است.[6]
روايت اهل بدعت
پيش از اين در بحث شرايط راوى گفته شد كه از شرايط راوى به هنگام نقل حديث، مسلمان بودن و عدالت است و در تفسير عدالت نيز گفته شد كه آن را به