است ، محبّت او نيرويى است كه همواره انسان را از بركات بالاترين درجات توحيد، برخوردار مى سازد . به فرموده برخى از اهل معرفت: اگر در توحيدْ مستغرق باشى،هرلحظه از عنايت هاى خاصّ حق تعالى بهره مند مى شوى كه در لحظه قبل ، برخوردار نبوده اى ، عنايت هاى حق ، هردمْ تازگى خواهد داشت . {-1-}
ب ـ جانشينى خدا
فلسفه خلقت انسان ، جانشينى و خلافت خداست ، همان طور كه خداوند سبحان مى فرمايد : «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَـئكَةِ إِنِّى جَاعِلٌ فِى الْأَرْضِ خَلِيفَةً؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمين جانشينى خواهم گذاشت» [2] ، خليفه خدا بايد بتواند كار او را انجام دهد و در اين باره گفته شده : العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُهَا الرُّبوبِيَّةُ. [3] بندگى حقيقتى است كه خمير مايه آن ربوبيت است. و در حديث قدسى آمده است :