نام کتاب : مبانى حجّيت آراى رجالى نویسنده : صرّامى، سيف اللّه جلد : 1 صفحه : 171
نقض مى شود . ثانيا نظام اهمّ و مهم در واجبات و محرّمات ، سبب مى شود بگوييم كه چون براى دست يافتن به احكام شرع در سطح كلان و همگانى ، جرح و تعديل رجالى لازم است و اين موضوع ، مهم تر از به خطر افتادن آبروى برخى از افراد است ، به آن عمل مى شود . {-1-}
7 . فساد مذهب برخى از رجاليان
گفته شده كه برخى از رجاليان مانند (ابن عقده و على بن حسن بن فضّال) ، فساد مذهب دارند و نمى توان به سخن آنها اعتماد كرد . پاسخ اين است كه : اوّلاً به پذيرش روايات اينها نقض مى گردد . ثانيا پيجويى سخن اين افراد ، براى تحصيل وثوق و اطمينان است . [2] ثالثا لااقل بنا به برخى از مبانى ، ثقه بودن اين افراد در اعتماد به سخن آنها كفايت مى كند . رابعا مدارك رجالى فقط اقوال اينان نيست . ممكن است با قائل شدن به شرايطى براى پذيرش سخن رجالى ، داشتن مذهب حق را هم از شرايط بدانيم و اين ، دليل بر نفى اصل مراجعه به رجال نمى شود .
8 . اختلاف در معناى عدالت
اختلاف زياد در مورد معناى عدالت ، باعث مى شود كه نتوانيم به قول رجالى در حكم به عدالت ، اعتماد كنيم . چه بسا او معنايى را اراده كند كه به نظر ما عدالت نيست . در اين باره بايد گفت كه اوّلاً به باب قضاوت نقض مى شود . ثانيا مى توان اين معنا را به دست آورد كه قرائنى وجود دارد كه عدالت مورد نظر