نام کتاب : دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 2 صفحه : 254
ح ـ كاميابى شايستگان
كاميابى هاى دنيا لزوما با شايستگى افراد ، مرتبط نيست و چه بسا انسان هاى شايسته اى كه عمر خود را در محروميت به سر مى برند و حقوق آنان به وسيله انسان هاى ناشايست ، مورد تجاوز قرار مى گيرد ؛ امّا كاميابى هاى آخرت ، ويژه انسان هاى شايسته است و به فرموده امام على عليه السلام : أحوالُ الدُّنيا تَتبَعُ الاِتِّفاقَ ، وأحوالُ الآخِرَةِ تَتبَعُ الاِستِحقاقَ . [1] احوال دنيا تابع اتفاق است و احوال آخرت تابع استحقاق .
ط ـ احاطه آخرت بر دنيا
آخرين ويژگى برجسته آخرت ، احاطه آن بر دنياست ، بدين معنا كه آخرت هم اكنون وجود دارد و دوزخ ، هم اكنون بر انسان هاى ناشايست ، و بهشت ، هم اكنون بر انسان هاى شايسته احاطه دارد ، و به تعبير ديگر ، دنيا نمادى از آخرت است . [2] البتّه انسان تا وقتى كه در نَشئه دنيا قرار دارد ، نمى تواند حقيقت آخرت و بهشت و دوزخ را بفهمد ؛ ليكن با خروج از اين نشئه ، حقايق و منازل آخرت ، يكى پس از ديگرى براى او آشكار مى گردد ، چنان كه امام على عليه السلام فرموده است : النّاسُ نِيامٌ ، فإِذا ماتُوا انتَبَهوا. [3] مردمان خوابند و زمانى كه مردند ، بيدار مى شوند . و قرآن نيز تصريح مى كند كه :
[1] ر . ك : ص 279 (سرايى كه احوال آن ، تابع شايستگى است) .[2] ر . ك : ص 279 (سراى محيط بر دنيا) .[3] خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص 112 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 66 ح 1673 ، عوالى اللآلى : ج 4 ص 73 ح 48 ، بحار الأنوار : ج 73 ص 39 ؛ جواهر المطالب : ج 2 ص 150 ح 60 ، مئة كلمة ، جاحظ : ص 18 ح 2 ،المناقب خوارزمى : ص 375 ح 395 . نيز ، ر . ك : تنبيه الخواطر : ج 1 ص 150 ، تفسير الثعالبى : ج 5 ص 286 ، إحياء علوم الدين : ج 4 ص 35 .
نام کتاب : دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 2 صفحه : 254