responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حكمت نامه جوان نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 361

549. دلائل الإمامة به نقل از ابن مسعود: مردى نزد فاطمه عليها السلام آمد و گفت: اى دختر پيامبر خدا! آيا پيامبر خدا، چيزى برايت به ارث گذاشت كه آن را به من هديه دهى؟

فاطمه عليها السلام فرمود: «اى كنيز! آن پارچه حرير را بياور».

كنيز، آن را جستجو كرد و نيافت. فاطمه عليها السلام فرمود: «واى بر تو! آن را پيدا كن؛ چرا كه ارزش آن نزد من، برابر با ارزش حسن و حسين است».

كنيز، آن را جُست كه با خاكروبه‌ها جاروب كرده بود. در آن نوشته شده بود: «محمّد، پيامبر [خدا] مى‌گويد: «از مؤمنان نيست آن كه همسايه از شرّش در امان نباشد و هر كس به خداوند و روز واپسين ايمان دارد، همسايه‌اش را آزار ندهد، و هر كس به خدا و روز واپسين ايمان دارد، بايد سخن نيك بر زبان آورد يا سكوت كند. به راستى كه خداوند، نيكوكارِ بردبار و پاك‌دامن را دوست مى‌دارد و بدزبانِ بخيل و سائل (درخواست كننده) اصراروَرز را دشمن مى‌دارد. به راستى كه شرم، از ايمان است و ايمان، در بهشت جاى دارد و دشنام، از بدزبانى است و بدزبانى، در آتش جاى دارد».

2/ 3

دو سروران جوانان بهشت‌

550. پيامبر صلى الله عليه و آله: حسن و حسين، دو سرور جوانان بهشت‌اند و پدرشان از آنان بهتر است.

551. المناقب ابن شهرآشوب به نقل از رويانى: حسن و حسين عليهما السلام بر پيرمردى گذشتند كه وضو مى‌ساخت، ولى آن را درست انجام نمى‌داد. آن دو با يكديگر به نزاع پرداختند و هر يك به ديگرى مى‌گفت: تو درست وضو نمى‌گيرى. آنگاه، رو به پيرمرد كرده و گفتند: «اى پيرمرد! تو ميان ما داور باش تا هر يك وضو بگيريم».

آنگاه گفتند: «كداميك از ما درست وضو مى‌گيرد؟».

پيرمرد گفت: هر دوى شما درست وضو مى‌گيريد؛ ليكن اين پيرمرد نادان است كه درست، وضو نمى‌سازد و اينك از شما آموخت. و به دستان شما و به بركت شما و مهربانى شما بر امّت جدّتان، توبه كرد.


نام کتاب : حكمت نامه جوان نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 361
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست