responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حکمت نامه كودک نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 109

153.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه فرزند را «محمّد» نام نهاديد ، او را اكرام كنيد و در مجلس ، برايش جا باز كنيد و به رويش چهره درهم نكشيد .

154.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه كسى را «محمّد» نام نهاديد ، او را زشت مشماريد و با چهره درهم با او روبه رو نشويد و او را نزنيد . مبارك باد خانه اى كه در آن ، محمّد باشد و مجلسى كه در آن محمّد باشد و هم سفرانى كه در آنها محمّد باشد!

155.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ خانه اى نيست كه نام «محمّد» در آن باشد ، مگر آن كه خداوند ، روزى را بر آنها مى گسترد . پس هرگاه آنان را [محمّد ]ناميديد ، آنان را نزنيد و دشنام ندهيد .

156.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : محمّد مى ناميد ، آن گاه ، دشنامش مى دهيد ؟!

157.الكافى ـ به نقل از سَكونى ـ : در حالى كه غم زده و گرفته بودم ، بر امام صادق عليه السلاموارد شدم . به من فرمود : «اى سَكونى! ناراحتى تو از چيست ؟» . گفتم : دخترى برايم زاده شده است . فرمود : «اى سَكونى! سنگينىِ آن ، بر زمين است و روزى آن ، بر خدا . خارج از محدوده عمر تو زندگى مى كند و غير از روزىِ تو را مى خورَد». به خدا سوگند ، مرا راحت ساخت . سپس به من فرمود : «او را چه ناميدى ؟» . گفتم : فاطمه . فرمود : «آه ، آه!» . سپس ، دست خود را بر پيشانى گذاشت و فرمود : «پيامبر خدا ، فرمود : حقّ فرزند بر پدر ، اين است كه اگر پسر است ، مادرش را گرامى دارد و نام نيكو بر او نهد و كتاب خدا را به او آموزش دهد و او را پاك گردانَد و شنا به او ياد دهد ، و اگر دختر است ، مادرش را گرامى دارد و نام نيك بر او نهد و سوره نور را به او آموزش دهد و سوره يوسف را ياد ندهد و او را در اتاق هاى بالا [1] جاى ندهد و در آسان فرستادن او به خانه همسرش شتاب كند . هان! چون او را فاطمه ناميده اى ، نبايد دشنامش دهى و يا نفرينش كنى و يا او را بزنى» .


[1] مراد ، اتاق هايى است كه چشم انداز داشته باشد و از بيرون ، كسى كه در آن باشد ، ديده شود .

نام کتاب : حکمت نامه كودک نویسنده : محمدی ری‌شهری، محمد    جلد : 1  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست