إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللّه ُ مِنَ الكِتابِ وَ يَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنا قَلِيلاً أُولئِكَ ما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ يَوْمَ القِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» . [2]
الحديث :
13929.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : كاتِمُ العِلمِ يَلعَنُهُ كُلُّ شَيءٍ ؛ حَتَّى الحُوتُ فِي البَحرِ ، و الطَّيرُ فِي السَّماءِ . [3]
13930.عنه صلى الله عليه و آله : أيُّما رَجُلٍ آتاهُ اللّه ُ عِلما فكَتَمَهُ و هُوَ يَعلَمُهُ ، لَقِيَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ مُلجَما بِلِجامٍ مِن نارٍ . [4]
13931.عنه صلى الله عليه و آله : مَن كَتَمَ عِلما نافِعا عِندَهُ ألجَمَهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِن نارٍ . [5]
13932.عنه صلى الله عليه و آله : مَن كَتَمَ عِلما مِمّا يَنفَعُ اللّه ُ بِهِ ـ في أمرِ النّاسِ ـ أمرَ الدينِ ، ألجَمَهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِنَ النّارِ . [6]
2812
پرهيز از پوشيده داشتن دانش
قرآن:
«كسانى كه دلايل روشن و هدايت كننده ما را، پس از آن كه در كتاب براى مردم بيانشان كرده ايم، كتمان مى كنند، اينان را هم خداوند لعنت مى كند و هم ديگر لعنت كنندگان».
«آنان كه كتابى را كه خدا نازل كرده است پنهان مى دارند و آن را به بهايى اندك مى فروشند، شكمهاى خود را جز از آتش انباشته نمى سازند و خدا در روز قيامت با آنان سخن نگويد و پاكشان نسازد و ايشان را عذابى درد آور است».
حديث:
13929.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پوشاننده دانش را همه اشياء، حتى ماهى دريا و مرغ هوا، لعنت مى كنند.
13930.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر مردى كه خداوند به او دانشى دهد و او آن را، با اين كه مى داند، مخفى نگه دارد، در روز قيامت در حالى كه لگامى از آتش بر او زده شده است خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند.
13931.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس از دانشى سودمند برخوردار باشد و آن را مخفى نگه دارد، در روز قيامت خداوند بر او لگامى از آتش زند.
13932.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس دانشى را كه خداوند آن را براى كار دين ـ در كار مردم ـ سودمند قرار داده است، مخفى نگه دارد، در روز رستاخيز خداوند لگامى از آتش بر او زند.
[1] البقرة : 159.[2] البقرة : 174.[3] كنز العمّال : 28997.[4] الأمالي للطوسي : 377/808.[5] كنز العمّال : 29142، و انظر ح 29144 ، 29148.[6] سنن ابن ماجة : 1/97/265.