(انظر) العقل: باب 2741. باب 2756. بحار الأنوار : 1 / 96 باب 2. العلم : باب 2861. التجربة : باب 504. العقل : باب 2767.
2751
العُقولُ مَواهِبُ
13524.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : العُقولُ مَواهِبُ ، الآدابُ مَكاسِبُ . [1]
13525.الإمامُ الرِّضا عليه السلام : العَقلُ حَباءٌ مِنَ اللّه ِ و الأدَبُ كُلفَةٌ ، فَمَن تَكَلَّفَ الأدَبَ قَدَرَ عَلَيهِ ، و مَن تَكَلَّفَ العَقلَ لَم يَزدَدْ بِذلكَ إلاّ جَهلاً . [2]
(انظر) الأدب : باب 64.
2752
عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ
13526.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : العَقلُ عَقلانِ : عَقلُ الطَّبعِ و عَقلُ التَّجرِبَةِ ، و كِلاهُما يُؤَدّي المَنفَعَةَ . [3]
2751
خردها خدادادى هستند
13524.امام على عليه السلام : خردها موهبتند، آداب اكتسابى اند.
13525.امام رضا عليه السلام : خرد بخششى از جانب خداست و ادب (تربيت) با زحمت و كوشش به دست مى آيد؛ پس، هر كه در راه كسب آداب (تربيت) زحمت كشد به آن دست يابد و هر كه در راه افزودن بر خرد، خود را به زحمت اندازد، جز بر نادانيش افزوده نشود.
2752
خرد طبيعى و خرد تجربى
13526.امام على عليه السلام : خرد دو گونه است: خرد طبيعى (ذاتى) و خرد تجربى و هر دوى آنها سود آورند.