2801.عنه صلى الله عليه و آله : حَمَلَةُ القرآنِ عُرَفاءُ أهلِ الجنّةِ ، و المُجاهِدونَ في سبيلِ اللّه ِ تعالى قُوّادُ أهلِ الجنّةِ ، و الرُّسُلُ ساداتُ أهلِ الجنّةِ . [1]
2802.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ أهلَ الجنّةِ كلُّ مؤمنٍ هَيِّن لَيّنٍ . [2]
(انظر) عنوان 313 «المستضعف».
571
صِفَةُ أهلِ الجَنَّةِ
2803.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : أهلُ الجنّةِ جُرْدٌ مُرْدٌ كُحْلٌ ، لا يَفنى شَبابُهُم، و لا تَبلى ثِيابُهُم . [3]
2804.عنه صلى الله عليه و آله : يَدخُلُ أهلُ الجنّةِ جُرْدا مُرْدا مُكَحَّلِينَ ، أبناءَ ثلاثينَ أو ثلاثٍ و ثلاثينَ . [4]
572
شُمولُ الجَنَّةِ
2805.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : كُلُّكُم يَدخُلونَ الجنّةَ ، إلاّ مَن شَرَدَ على اللّه ِ شِرادَ البَعيرِ على أهلِهِ . [5]
2806.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : معاشِرَ شيعتِنا ، أمّا الجنّةُ فلَن تَفوتَكُم سَريعا كانَ أو بَطيئا، و لكنْ تَنافَسُوا في الدَّرَجاتِ . [6]
2801.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : حاملان قرآن، سرشناسان اهل بهشتند، و مجاهدان در راه خداوند متعال ، سرداران اهل بهشت، و پيامبران، سروران اهل بهشت.
2802.امام على عليه السلام : همانا اهل بهشت هر مؤمن آسان گير نرمخو است.
571
خصوصيّات اهل بهشت
2803.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اهل بهشت بدنى كم مو [7] و چهره اى بى مو [8] و چشمانى سرمه كشيده دارند. جوانى شان از بين نمى رود و جامه هايشان فرسوده نمى شود.
2804.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهشتيان در حالى وارد بهشت مى شوند كه بدنهايى كم مو و چهره اى بى مو و چشمانى سرمه كشيده دارند و سنّشان سى يا سى و سه سال است.
572
فراگير بودن بهشت
2805.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همه شما به بهشت مى رويد مگر كسى كه از طاعت خدا بگريزد همچنان كه شتر از دست صاحب خود مى رمد و مى گريزد.
2806.امام زين العابدين عليه السلام : اى شيعيان ما! شما بهشت را هرگز از دست نمى دهيد، چه شتاب كنيد و چه كندى، اما براى رسيدن به درجات آن با هم رقابت كنيد.
[1] بحار الأنوار : 8/199/202.[2] غرر الحكم : 3400.[3] كنز العمّال : 39301.[4] كنز العمّال : 39329.[5] كنز العمّال : 10221.[6] بحار الأنوار : 74/308/61.[7] صفت «جُرْد» كه در اصل عربى حديث به كار رفته ، جمع «اَجْرَد» و به معناى كسى است كه فقط قسمتهايى از بدنش مانند خطّ سينه تا ناف و ساقهاى دست و پايش مو داشته باشد؛ مرد كم مو ـ م.[8] صفت «مُرْد» كه در اصل عربى حديث به كار رفته ، جمع «اَمْرَد» و به معناى جوانى است كه تازه سبيلش روييده و صورتش هنوز مو در نياورده است ـ م.