responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي    جلد : 4  صفحه : 721

مى‌فرمود: «سواره بر پياده سلام مى‌كند، و پياده بر نشسته، و چون گروهى، گروهى را ملاقات كنند، كمتر بر بيشتر سلام كند، و چون يكى، گروهى را ملاقات كند، يكى بر جماعت سلام كند».

3652/ 4. سهل بن زياد، از جعفر بن محمد اشعرى، از ابن قدّاح، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «سواره بر پياده سلام مى‌كند، و ايستاده برنشسته».

3653/ 5. محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از عمر بن عبد العزيز، از جميل، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «چون گروهى در مجلسى باشند، بعد از آن، گروهى ديگر پيشى گيرند و داخل شوند، پس بر آنكه در آخر داخل مى‌شود، چون داخل شود، آن است كه بر ايشان سلام كند».

باب در بيان اينكه چون يكى از گروهى سلام كند ...

9. باب در بيان اينكه چون يكى از گروهى سلام كند، او را مُجْزى‌[1] است، و چون يكى از جماعت جواب گويد، از ايشان مُجْزى است‌

3654/ 1. چند نفر از اصحاب ما روايت كرده‌اند، از سهل بن زياد، از على بن اسباط، از ابن بكير، از بعضى از اصحاب خويش، از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «چون جماعت به گروهى بگذرند، ايشان را مجزى است كه يكى از ايشان سلام كند، و چون كسى بر گروهى سلام كند و ايشان جماعتى باشند، ايشان را مجزى است كه يكى از ايشان جواب گويد».

3655/ 2. محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از ابن محبوب، از عبد الرحمان بن حجّاج روايت كرده است كه گفت: چون مردى از جماعت سلام كرد، از ايشان مجزى است.

3656/ 3. محمد بن يحيى، از احمد بن محمد بن يحيى، از غياث بن ابراهيم، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «چون از قوم يكى سلام كند، از ايشان مجزى است، و چون يكى جواب گويد، از ايشان مجزى است».

باب در بيان سلام كردن بر زنان‌

10. باب در بيان سلام كردن بر زنان‌

3657/ 1. على بن ابراهيم، از پدرش، از حمّاد بن عيسى، از ربعى بن عبداللَّه، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «رسول خدا صلى الله عليه و آله بر زنان سلام مى‌كرد، و زن‌ها


[1]. مجزى، يعنى كافى و بس است.

نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي    جلد : 4  صفحه : 721
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست