نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي جلد : 4 صفحه : 287
توانايى نيست از براى ما به آن چيز»[1]. (و حضرت صادق عليه السلام بعد از
ذكر آيه اوّل كه دلالت مىكند بر سه چيز از آن چهار چيز، كه عبارت است از غير
اكراه، فرموده است كه:) و قول آن جناب: «إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ
مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ»[2]» و ترجمه آن
گذشت.
3055/ 2. حسين بن محمد،
از محمد بن احمد نهدى روايت كرده است كه آن را مرفوع ساخته، از امام جعفر صادق
عليه السلام كه فرمود: «رسول خدا فرمود كه: نُه خصلت از امّت من برداشته شده است،
و آنها: خطا است و فراموشى، و آنچه ندانند، و آنچه نتوانند، و آنچه به سوى آن
ناچار شده باشند، و آنچه بر آن اكراه شده باشند، و طِيَره (و آن- به كسر طاء و فتح
ياء حطّى- عبارت است از تأثّر نفس به فالهاى بد)، و وسوسه در تفكّر در خلق[3]، و نهم، حسد
است، مادام كه ظاهر نشود به زبان يا به دست».
باب در بيان اينكه هيچ
گناهى با وجود ايمان زيان نرساند و ...
209.
باب در بيان اينكه هيچ گناهى با وجود ايمان زيان نرساند، و هيچ ثوابى با وجود كفر
نفع ندهد
3056/ 1. على بن
ابراهيم، از محمد بن عيسى، از يونس، از يعقوب بن شعيب روايت كرده است كه گفت: به
خدمت امام جعفر صادق عليه السلام عرض كردم كه: آيا هيچكس را بر آنچه عمل كرده،
ثوابى بر خدا هست كه واجب شده باشد، غير از مؤمنان؟ فرمود:
«نه».
3057/ 2. از او، از
يونس، از بعضى از اصحاب خويش، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت است كه فرمود:
«موسى به خضر عليهما السلام فرمود كه: از صحبت و رفاقت تو محروم وبىنصيب
[1]. و بعضى از مفسّران گفتهاند كه: در شب معراج،
بعد از مكالماتى چند كه در ميان خدا و رسول صلى الله عليه و آله او اتّفاق افتاد،
پيغمبر به الهام حضرت ربّ العزّة، به زبان امّت، اين كلام ميمنت فرجام را به عرض
ملك علّام رسانيد. و گفتهاند كه: هر يك از اين كلام، بر وجه خضوع و خشوع است و
مجرّد دعا كردن، كه محض عبادت است، كه اگرچه ما اين دعا نكنيم، حق- تعالى- ما را
مؤاخذه بر نسيان و خطا و تكليف ما لا يطاق نفرمايد؛ زيرا كه آن قبيح است، و حق
تعالى از اين مبرّا است. و در آيه، سخن بسيار است كه بعضى از آنها را در غير اين
كتاب ذكر كردهام، و اين مقام، گنجايش ذكر بيش از اين ندارد.( مترجم)
[2]. نحل، 106. جز كسى كه مجبور شود، در حالى دلش
به ايمان آرام و قرار دارد.
[3]. يعنى در احوال خلق، و گمان بد بردن به ايشان،
يا در مبدء خلق چيزها، يا خلق اعمال بندگان، و حكمت در خلقبعضى از شرور در عالم.(
مترجم)
نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي جلد : 4 صفحه : 287