responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي    جلد : 4  صفحه : 237

2982/ 9. ابو على اشعرى و محمد بن يحيى هر دو روايت كرده‌اند، از حسين بن اسحاق و على بن ابراهيم، از پدرش و همه، از على بن مهزيار، از نضر بن سويد، از عبد اللَّه بن سنان، از حفص كه گفت: شنيدم از امام جعفر صادق عليه السلام كه مى‌فرمود: «هيچ مؤمنى نيست كه گناهى را مرتكب شود، مگر آنكه خداى عز و جل هفت ساعت از روز، او را مهلت دهد؛ پس اگر آن گناه كننده توبه كند، چيزى بر او نوشته نشود، و اگر توبه نكند، يك گناه بر او نوشته شود». پس عبّاد بصرى به خدمتش آمد و به آن حضرت عرض كرد كه: به ما رسيده كه تو گفته‌اى كه:

«هيچ بنده‌اى نيست كه گناهى را مرتكب شود، مگر آنكه خداى عز و جل هفت ساعت از روز، او را مهلت دهد». حضرت فرمود: «همچنين نگفتم، وليكن گفتم كه: هيچ مؤمنى نيست، و گفتار من همچنين بود».

2983/ 10. محمد بن يحيى، از احمد بن محمد عيسى، از محمدبن سنان، از عمّار بن مروان روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه: «هر كه در روزى، صد مرتبه بگويد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ، خداى عز و جل هفتصد گناه را از برايش بيامرزد. و هيچ خوبى نيست در بنده‌اى كه در روزى، هفتصد گناه را به عمل آورد».

باب در بيان عطا كردن خداى وقت توبه را به آدم‌

193. باب در بيان عطا كردن خداى عز و جل وقت توبه را به آدم عليه السلام‌

2984/ 1. على بن ابراهيم، از پدرش، از ابن ابى عمير، از جميل بن درّاج، از بكير، از امام جعفر صادق يا از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «به درستى كه حضرت آدم عليه السلام گفت كه: اى پروردگار من! شيطان را بر من مسلّط گردانيدى، و او را مانند خون در بدن من روان ساختى؛ پس از براى من چيزى قرار ده (يعنى چيزى كه به آن، از شرّ او محفوظ باشم). فرمود كه: اى آدم! از براى تو اين را قرار دادم كه، هر كه از فرزندانت قصد معصيتى بكند، بر او نوشته نشود. پس اگر آن را به عمل آورد، يك گناه بر او نوشته شود. و هر كه از ايشان قصد ثوابى بكند، پس اگر آن را به عمل نياورد، يك ثواب از برايش نوشته شود، و اگر آن را به عمل آورد، ده ثواب از برايش نوشته شود. عرض كرد كه: اى پروردگار من! از براى من زياد كن. فرمود كه: از برايت قرار دادم كه، هر كه از ايشان گناهى بكند، بعد از آن، طلب آمرزش كند، او را بيامرزد. عرض كرد كه: اى پروردگار من! از براى من زياد كن. فرمود كه:

توبه را از براى ايشان قرار دادم، و توبه را از براى ايشان پهن كردم، و در آن وسعتى دادم تا

نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي    جلد : 4  صفحه : 237
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست