نام کتاب : تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافي) نویسنده : الأردکاني، محمد علي جلد : 4 صفحه : 175
كسى است كه حجّت به سوى او بلند نشده باشد، و خبرش به او
نرسيده باشد، و اختلاف را نشناخته باشد؛ پس هرگاه اختلاف را شناخت، ضعيف نيست» (و
بنابر بعضى از نسخ كافى، مستضعف نيست).
2903/ 12. بعضى از اصحاب
ما، از على بن حسن، از على بن حبيب خثعمى، از ابو ساره- پيشنماز مسجد بنى هلال-،
از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «امروز هيچ مستضعفى نيست.
مردان به مردان و زنان به زنان رسانيدند، آنچه بايست برسد».
باب در بيان طائفة مرجون
لامراللَّه
173.
باب در بيان طائفة مرجون لامراللَّه، كه ترجمه آن بيايد
2904/ 1. محمد بن يحيى،
از احمد بن محمد، از على بن حكم، از موسى بن بكر، از زراره، از امام محمد باقر
عليه السلام روايت كرده است در قول خداى عز و جل: «وَ آخَرُونَ
مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ»[1]؛ يعنى: «و
گروهى ديگراز متخلّفان، باز داشتهشدگان و به تأخير افتادگانند، كه حكم ايشان،
موقوف است براى نزول فرمان خدا درباره ايشان». و گفت كه: آن حضرت فرمود كه:
«ايشان، گروهى هستند كه مشرك بودند. پس مثل حمزه سيّدالشهدا و جعفر طيّار و امثال
ايشان را از مؤمنان- رحمة اللَّه عليهم-، كشتند. بعد از آن، ايشان در دين اسلام
داخل شدند، و خداى عز و جل را به يگانگى پرستيدند، و شرك را ترك كردند، و به
دلهاى خود، ايمان را نشناختند كه از جمله مؤمنان باشند، و به اين سبب، بهشت از
براى ايشان واجب شود، و بر انكار خويش نبودند كه كافر باشند، و به اين علّت، آتش
دوزخ از براى ايشان واجب باشد.
پس ايشان بر اين حالت
خواهند بود: «إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ»[2]؛ يعنى: يا خدا
ايشان را عذاب نمايد، و يا توبه ايشان را قبول فرمايد، و بر ايشان رجوع كند به
مغفرت و آمرزش».
2905/ 2. چند نفر از
اصحاب ما روايت كردهاند، از سهل بن زياد، از على بن حسّان، از موسى بن بكر واسطى،
از مردى كه گفت: امام محمد باقر عليه السلام فرمود كه: «طائفه مُرْجَوْنَ لِامْرِ
اللَّهِ، گروهى هستند كه مشرك بودند. پس مثل حمزه و جعفر و امثال ايشان را- رحمة
اللَّه عليهم- از مؤمنان، كشتند. و بعد از آن، در دين اسلام داخل شدند، و خداى عز
و جل را به يگانگى پرستيدند، و شرك را ترك كردند. و مؤمن نبودند و ايمان نياوردند،
كه بهشت از براى ايشان واجب باشد، و كافر نبودند، كه آتش دوزخ از براى ايشان واجب
باشد. پس ايشان، بر اين